Tuesday 22 January 2013

Black Forest Swiss Roll


    Salam... Sihat ke kengkawan alam maya aku ni...? Aku ni sihat je... Alhamdulillah.... Hari ni mood  aku tetiba nak makan swiss roll pulak. Kita makan Black Forest Swiss Roll lah. Mudah je nak buatnya. Bahan-bahan pun tak la banyak sangat. Aku dah lama nak try buat resepi ni. Tapi tak da masa. So, bila dah ada masa lapang kita buat je la... Aku amek resepi ni kat blog citarasawan. Kalau nak tengok resepi asal dia klik sini yerr... Swiss roll ni sekali-sekala ja buat, tapi kalau dah start buat tu, memang nak buat swiss roll jenis lain lagi. Nanti akan muncul dua tiga jenis swiss roll yang akan aku buat. Tunggguuu.... HAHAHAAA... Apa-apa pun jom tengok resepi kat bawah ni...

Bahan-Bahan

Bahan A
-3 biji kuning telur
-75gm gula kaster [ aku letak 50gm ]
-50ml air
-40ml minyak jagung / minyak masak
-55gm tepung gandum
-20gm serbuk koko
-1 sudu teh coklat emulco

Bahan B
-3 biji putih telur
-2 sudu teh gula kaster
-1/8 sudu teh cream of tartar

Bahan C
-1 tin kecil dark pitted cherry, toskan airnya [ aku potong nipis-nipis ]
-200ml whip topping cream (non-diary) Putar hingga pekat

Hiasan : Parutan coklat masakan / chocolate rice / maraschino cherry

Loyang 10 x 10" (di alas dan di gris)


Cara-cara :
  1. Ayak tepung dan serbuk koko. Ketepikan.
  2. Pukul bahan B hingga kembang dan bertanduk. Ketepikan.
  3. Pukul kuning telur dan gula hingga kembang di ikuti air, minyak, esen vanila dan tepung. Pukul dengan kelajuan tinggi hingga putih dan gebu. Kaup balikkan dengan adunan B hingga bergaul rata.
  4. Tuang ke dalam loyang. Hentakkan sedikit loyang untuk mengeluarkan gelembung udara.
  5. Bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 10- 15 minit.
  6. Keluarkan dari oven dan sejukkan di atas redai selama 15 minit.
  7.  Sediakan sekeping kertas minyak yang lebih besar dari kek. Terbalikkan kek. Keluarkan kertas alasnya.
  8. Sapu whip krim di permukaan kek dan susun dengan pitted cherry, kemudian gulung dengan mengerakkan kertas ke depan seperti mengulung sushi.
  9. Bungkus dengan ketat dan simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam atau lebih.



Selamat mencuba...


6 comments:

  1. tak penah wat swiss roll lagi.. satu ari nanti nak cuba buat le..

    ReplyDelete
  2. Salam syapex...kitenpun sihat jgk...uikkk mcm berjanji je nk buat swissroll ni...kite nk buat jgk tpi yg bluberri filing

    ReplyDelete
    Replies
    1. nti bleh la kita tukar2...
      hehehee....
      msti sdp rasa blue bbry tuu...
      mmmm...

      Delete
  3. Rajinya wt swiss rool..zila x pernh lg cuba buat..terasa rasa plk kt tekak nie ksdapanya...cantikk jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq atas pujian 2...
      hehehee...
      nti kalau ada masa cuba la bt...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...