Friday, 8 September 2017

Kek Lumut Cheese Versi Bakar


    Asalamualaikum semua....  Ni adalah kek lapis yang ke-3 aku buat untuk raya haji.. Kalau ikutkan aku nak cuba yang versi kukus dulu... Kurang rajin sikit.. Hihihiii... Bila dah rajin boleh la cuba versi kukus pula.... Untuk sukatan gelas tu aku tukar guna cawan metrik... Senang sikit nak ukur... Kalau guna sukatan gelas ni, susah sikit. Tak tau nak guna gelas saiz apa... Walaupun aku tukar kepada sukatan cawan... Kek ni menjadi jugak... Kalau ada sapa-sapa yang nak mencuba, boleh la tengok resepi kat bawah tu...




Kek Lumut Cheese Versi Bakar
Resepi : Norsamila Hasan / Resepi Mama Kent

Bahagian Kek
10 biji telur
1 gelas gula halus
1 gelas horlicks
1 gelas susu tepung nespray
1/4 gelas susu manis
1 gelas tepung gandum / tepung hong kong
450 gm mentega
1 sudu teh esen vanila
1 botol kecil pandan paste
sedikit pewara hijau

Cara-Cara
  1. Mentega dan gula dipukul hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu persatu sambil digaul rata.
  3. Masukkan susu, horlicks, susu tepung, tepung, pandan paste dan pewara hijau.
  4. Gaul sampai rata atau pukul lagi.
  5. Bahagi kepada dua.

Bahagian Cheese
750 gm cream cheese
1 sudu teh esen vanilla
3 biji telur
4 sudu tepung gandum atau tepung hong kong
180 gm gula

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan dan pukul sampai kembang.

Cara Melapis
  1. Bakar pada suhu 180C. Ikut kepanasan oveb masing-masing
  2. Bakar menggunakan api atas dan bawah untuk lapisan pertama selama 10 minit ( kena jenguk selalu supaya tidak hangit )
  3. Selepas itu untuk lapisan ke-2 guna api atas sahaja selama 10 minit atau kek kelihatan keperangan.
  4. Selepas keluarkan kek dari oven, kek harus ditekan dengan perlahan menggunakan penekan kek dengan perlahan-lahan supaya kek rata.
  5. Dimulakan dengan lapisan hijau hingga habis. Kemudian lapisan cheese hingga habis. Kemuduan lapisan hijau hingga habis.



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...