Wednesday, 25 March 2015

Puding Kastard Berkuah



     Assalamualaikum semuaaaa.... Petang tadi aku layan puding kastard berkuah yang sangat sedap hingga makan tak henti-henti... Makan pulak time-time panas ni... Lagi la ummphhh... Nak sedap letak banyak bahan sampingan tu... Pasti makan bertambah punya... Resepi ni aku copy kat blog kak anna. Tima kasih ye kak dan kepada penyumbang asalnya... Ok la, kalau ada yang dah tak tahan dengan godaan puding kastard berkuah ni boleh la cuba esok... Byeee...








RESEPI PUDING KASTARD BERKUAH
Sumber : Missima @myresepi
Salinan : Cik Cek
C&P : Anna Qawina


BAHAN-BAHAN A - Kastard
1 cawan tepung kastard
1/2 sudu kecil garam
5 cawan air
2 - 3 sudu besar susu pekat
2 - 3 sudu besar gula pasir


Cara-Cara
  1. Masukkan tepung kastard kedalam periuk..campurkan garam...gaul sebati
  2. Campurkan sume bahan2 cair....kacau sebati...
  3. Tuangkan bahan2 cair kedalam periuk berisi campuran tepung kastard....kacau sebati....
  4. Masak bahan2 kastard diatas api kecil...menggunakan senduk kayu...kacau selalu sehingga adunan kastard pekat berkilat...
  5. Bila adunan kastard mula meletup2....matikan api...
  6. Tuangkan adunan kastard dalam bekas yang bersesuaian....
  7. Setelah siap acuan/bekas diisi...biarkan sejuk...sebelum dimasukkan kedalam fridge...



Nota Cik Cek :
  • Aku menggunakan coklat mould...sebagai acuan utk puding kastard ni...sebelum digunakan...lalukan acuan dengan air...renjis2kan acuan...jgn dilap keringkan..biarkan ada sedikit2 air didalam acuan.....
  • Masukkan adunan kastard kedalam piping bag...berhati2 ya..sebab adunan kastard masih panas....gunting sedikit dihujung piping bag.
  • Picitkan adunan kastard dalam coklat mould...pastikan kitchen glove dipakai ketika proses ini dilakukan ....







BAHAN-BAHAN B - Kuah Kastard

1 tin susu cair IDEAL
1 tin air..
4 sudu besar gula dan 4 sudu besar susu pekat..
1 biji kuning telur...( saya ikut Cik Cek tak letak telur...)
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar tepung kastard ...( campur dan bancuhkan dengan sedikit susu cair @ air....)



Cara-Cara
  1. Masukkan sume bahan kedalam periuk..
  2. Masak kuah sehingga gula larut dan kuah agak pekat sedikit....siap dah ...tutupkan api....






BAHAN-BAHAN C - Hiasan

Fruit Cocktail 
Nata De CoCo
Apa saje buah2an dalam tin yang disukai...


Cara-Cara
  1. Letakkanlah bahan2 hiasan didalam puding yang dihidangkan bersama kuah kastard.. 
  2. Jika suka boleh juga dicampurkan dengan air jus buahan2 dalam tin yang digunakan....






6 comments:

  1. kegemaran sy jugak...dapnyaaa....mkn sejuk2 dikala cuaca panas skrg ni...pejam mata menyuapnya....

    ReplyDelete
  2. ermmm... terliur wehhhh.... wajib buat nih

    ReplyDelete
  3. syapik mai berpinggan2 .. hahaha boleh tak gitu.. takmo le sepinggan.. tak puas..

    ReplyDelete
  4. Bab2 puding ni mmg akk suke.....tp tunggu rajin la..

    ReplyDelete
  5. ermmm nmpk begitu mengguda skali... kalau pekena 1 mangkuk tu besh gak

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...