Monday 28 January 2013

Abuk-Abuk Serimuka


   Salam dan selamat pagi semua... Selamat menyambut thaipusam juga kepada kengkawan yang beragama hindu...Dah sarapan ke...? Hari ni kita sarapan kuih lah... Dah lama betol tak buat kuih, selalu dok buat kek je.. Gian la pulok... Hehehe... Hari ni aku nak kongsi resepi yang aku pun tak pernah buat. Aku amek resepi ni dalam kitab masakan kak aku. Dia photostat bagi satu salinan kat aku. Dari dok terperam, baik aku amik ilmu yang ada dalam tu. Boleh jugak kongsi-kongsi dengan satu dunia... Tediaaa ayat... Meh tengok resepi kat bawah ni...


Bahan-Bahan

Lapis bawah
-100 gm biji sagu
-30 gm gula merah
-1/3 cawan kelapa parut
-sedikit garam

Lapis atas
-3 sudu besar tepung gandum
-1 sudu besar tepung jagung
-1/2 sudu besar tepung kastard
-2 cawan santan
-60 gm gula
-3 biji telur
-1/4 sudu teh serbuk kulit kayu manis
-1 1/2 sudu teh pandan paste
-1/2 sudu teh esen vanila
-sedikit garam

Cara-Cara
  1. Panaskan pengukus dan alas loyang 6x6 dengan plastik bersih.
  2. Lapis bawah : Rendam sagu, tapis dan toskan. Campur dengan gula merah, kelapa parut dan garam. Gaul rata. Masukkan adunan tersebut dalam loyang dan ratakan. Kukus sehingga masak [ lebih kurang 20 minit ].
  3. Lapis atas : Masukkan kesemua bahan B kedalam mangkuk dan kacau hingga sebati. Tapis kedalam periuk dan masak sehingga kelihatan sedikit pekat dengan api sederhana. Sentiasa kacau dengan whisk supaya tidak berketul. Tuang ke atas lapisan bawah dan kukus sehingga masak [ 25-30 minit] dengan api sederhana.
  4. Sejukkan sebelum dipotong.


Macam ni kot rupa kuih tu..
Aku pun tak penah nampak sebelom ni...
Dalam kitab tu tak tunjuk rupa kuih tu pun..

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...