Wednesday 30 January 2013

Ayam Panggang [ i ]


   Salam dan selamat tengahari kengkawan blog aku ni... Hari ni kita jamu mata dengan resepi ayam panggang pula. Meleleh air liur tak tengok ayam panggang aku ni....? Kalau meleleh, cepat-cepat lap, kalau orang nampak nanti malu. Hehehe.. Untuk resepi ni aku dah sediakan ayam ni awal-awal. Katakan la, kalau nak makan tengahari ni, semalam aku dah perap siap-siap la ayam ni. Masa nak panggang tu tak kalut sangat. Lagipun kalau perap lagi lama, lagi la sedap. Sebabanya bahan perapan tu dah meresap dalam daging ayam tu.. Jom tengok rsepinya...

Bahan-Bahan

-2 bahagian peha ayam / setengah ekor ayam

Bahan perapan
-2 sudu makan sos tiram
-2 sudu makan madu
-1 sudu makan kicap
-1 sudu makan sos cili
-sedikit garam
-4 ulas bawang merah [ didadu ]
-3 ulas bawang putih [ didadu ]
-1 sudu teh jintan manis [ditumbuk ]
-1 sudu teh lada hitam [ditumbuk ]
-2 sudu teh cili flakes
-1 sudu teh mix herbs
-1 batang serai [ hiris nipis-nipis ]
-sedikit halia [ hiris nipis-nipis ]

Cara-Cara
  1. Bersihkan ayam dan toskan.
  2. Campurkan kesemua bahan perapan kedalam dalam bekas besar dan gaul rata.
  3. Masukkan ayam kedalam bekas tersebut dan lumur bahan-bahan perapan keseluruh bahagian ayam.
  4. Perapkan sekurang-kurangnya 3 jam dalam peti sejuk. [ Kalau nak best semalaman ]
  5. Letak ayam di atas dulang yang telah dialas dengan daun pisang dan bakar dalam oven pada suhu 160c [ ikut oven masing-masing ] selama 1 jam atau sehingga masak.  Selepas 30 minit pertama, kelurkan ayam dari oven dan sapu lebihan bahan perapan pada ayam tersebut dan sambung masak [ Untuk 10 minit terakhir aku naikkan suhu supaya nampak lebih garing ]



Jemput makannn...

5 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...