Monday 7 January 2013

BISTIK TELUR



   Salam semua... Hari ni aku nak kongsi resepi bujang ja. Makan sorang-sorang. Nak masak bebanyak nanti tak abis pulak. Nanti membazir. So, aku cuma masak BISTIK TELUR je. Mudah, senang dan sedap. Aku amek resepi ni kat DTS. Resepi dia kat sini yee... Jom kita cuba buat...


BAHAN-BAHAN

-1/3 cawan daging cincang
-1 biji bawang besar, didadu
-2 ulas bawang putih, cincang halus
-1/2 inci halia, cincang halus [ tak letak ]
-5 biji cili padi, cincang halus [ aku buat hiasan ]
-1/4 cawan mix vege (karot, jagung, kacang pis)
-1 camca besar sos tiram
-1 camca besar sos tomato [ tak letak, ganti pes tom yam ]
-1 1/2 camca besar sos cili
-1/2 kiub pati daging lembu [ tak letak ]
-Sedikit air
-Sedikit sos ikan
-Cili merah, buang biji dan dadu kecil, untuk hiasan [ tak letak ]
-Hirisan daun bawang, untuk hiasan (mat guna parsley) [ tak letak aku ganti daun kari ]
-3 telur, dipukul sedikit [ aku buat 2 biji ]
-1 camca besar mayonnaise
-Sedikit serbuk lada hitam [ aku ganti lada putih ]


CARA-CARA
  1. Panaskan mintak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, cili padi dan halia hingga harum, masukkan sos tiram dan kacau rata. Tambah kiub daging (jika guna), dan juga daging cincang. Kacau rata dan tuang sedikit air. Masak sekejap.
  2. Masuk sos cili dan sos tomato [ pes tom yam ], kacau rata masak dengan api kecil hingga pekat. Tambah mix vege, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika kurang masin, renjis dengan sedikit sos ikan. Gaul rata dan matikan api. Ketepikan.
  3. Satukan telur dengan mayonnaise dan serbuk lada hitam. Kacau rata dengan whisk. Panaskan non-stick pan bersaiz 8 atau 9 inci dengan sedikit minyak. Kemudian anda goreng dadar telur tadi hingga masak dan keemasan. Alih ke dalam pinggan sesuai.
  4. Tuang no. 2 atas telur dadar tadi dan ratakan. Tabur hirisan daun bawang dan cili merah yang didadu kecil tadi. Hidangkan segera bersama nasi hangat.




2 comments:

  1. mnarik la telur bistik ni..mewah bhn2 kt ats tu..mesti sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila byk bhn2 nasi bleh la mkn sikit je... hehehee..

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...