Monday 8 April 2024

Kek Lapis Tembikai Cheese

Kek Lapis Tembikai Cheese



    Assalamualaikum  semua... Seperti yang dijanjikan, hari ni aku nak share resepi kek lapis yang last sekali untuk tahun ni... Nama dia kek lapis tembikai cheese. Kek lapis tembikai ni aku dah buat 2 resepi dah. Tapi yang ni ada letak esen tembikai. Tu yang aku teringin sangat nak tau bau dia macam mana... Esen tembikai ni bau dia tak la kuat sangat pun. Masa dok adun adunan kek tu ada la bau dia. Bila dah bakar macam tengelam sikit bau tembikai dia tu... Tak pa la, sebab nak cuba, aku buat jugak la... Sebab ni kek yang last  untuk raya ni aku menyusun 10 jari memohon maaf jika ada salah dan silap dari aku... Selamat hari raya aidil fitri. Maaf zahir dan batin....
 

Kek Lapis Tembikai Cheese



Kek Lapis Tembikai Cheese
C&P : Alicia Ayung

Bahan-bahan

10 biji telur gred A
500gm mentega
150gm gula kastor
1 sudu besar ovalette
1sudu teh esen vanila
250gm cream cheese
250gm susu pekat manis
170gm serikaya
200gm horlicks ( boleh ganti socolic, my rasa, ovaltine & lotus )
375gm tepung hong kong
1 sudu besar watermelon essence
1 sudu teh pewarna hijau
1 sudu teh pewarna putih
1 sudu besar pewarna merah
coklat chips untuk taburan


Cara-cara
  1. Putar mentega, gula dan ovalette selama 8-10 minit sehingga kembang.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji sehingga habis.
  3. Masukkan esen vanila, susu pekat, serikaya dan cream cheese. Putar sampi sebati.
  4. Kemudian masukkan horlicks dan tepung gandum. Gaul hingga rata.
  5. Akhir sekali, masukkan watermelon essence. Gaul adunan hingga sebati.
  6. Bahagi adunan kepada 3 bahagian. Adunan pertama letak pewarna hijau dan buat 3 lapisan. Adunan kedua letak pewarna putih dan buat 2 lapisan. Adunan ketiga letak pewarna merah dan buat 10 lapisan.
  7. Panaskan oven api atas dan bawah selama 10minit, suhu 180C.
  8. Bakar lapisan pertama 5 minit api atas dan bawah suhu 180C.
  9. Kemudian tukar api atas, bakar lagi 8 minit, suhu 160C.
  10. Ulang langkah yang sama sehingga habis adunan hijau dan putih.
  11. Teruskan dengan melapis adunan merah. Untuk setiap lapisan merah taburkan coklat chips.


Kek Lapis Tembikai Cheese


 

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...