Saturday 12 January 2013

Kek Keju Coklat dan Vanila Bakar


  Salam semua... Kali ni buat kek keju lagi... Badan naik la lepas ni. Heheheee... Ni atas permintaan anak buah aku. Dia tak suka yang blueberry, so dia suruh ganti perisa coklat. Resepi ni aku olah dari  Baked Blueberry Cheese cake (Kek Keju Blueberry Bakar). Resepi asal kat sini. Jom tengok resepinya....


Bahan base biskut:

-100g biskut oreo, dihancurkan (diblend sampai hancur dalam blender rempah)
-40g butter, dicairkan
*Gaul rata biskut dan butter dan tekan-tekan pada dasar loyang sampai padat.


Bahan cream cheese:

-250g cream cheese, suhu bilik
-65g whipping cream
-1 sudu makan serbuk koko [ tambah sedikit air panas, jadikan pes ]
-30g gula kastor
-3 kuning telur Gred A
-1 st esen vanila
-1/2st jus lemon/lemon oil (ku guna limau kasturi) [ aku guna limau nipis ]
-30g gula kastor
-3 putih telur Gred A
-1/4st cream of tartar (optional)


Cara:
  1. Panaskan oven pada suhu 160C. Bakar base biskut untuk 5 minit, kemudian sejukkan pada suhu bilik. (kalau base biskut menggelembung sedikit, ratakan balik dengan belakang sudu).
  2. Dalam bekas besar, pukul cream cheese bersama 30g gula, perlahan-lahan masukkan whipping cream dan jus lemon. Pukul sampai adunan jadi sebati, smooth dan gebu. Guna speed sederhana.
  3. Masukkan kuning telur satu per satu dan pukul sebati, sambil berhenti sekali-sekala untuk scrap tepi-tepi bekas tersebut.
  4. Dalam bekas lain, pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan cream of tartar dan baki 30g gula sedikit demi sedikit, hingga bertanduk dan kaku (bila terbalikkan bekas, putih telur tak mengalir atau jatuh. Pastikan tiada walaupun secubit/setitik pun kuning telur atau minyak dalam putih telur sebelum memukul. Kalau tak 'meringue'- nama putih telur yang dipukul kaku ini- tak jadi. Kalau ada sedikit kuning telur, boleh dibuang dengan sudu).
  5. Ambil satu senduk meringue dan kaup balikkan ke dalam adunan cream cheese (stage ini boleh kasar sikit sampai tak nampak jalur/streaks putih telur). Ambil lagi sesenduk dua meringue dan kaup balikkan perlahan-lahan dalam adunan cream cheese. Buat dalam 3-4 kali.
  6. Bahagi kepada dua bahagian. Satu dimasukkan coklat pes, satu dibiarkan kosong ditambah esen vanila.
  7. Tuangkan adunan ke dalam loyang berselang-seli berisi diatas base biskut. Dengan menggunaka lidi bersih, lorek-lorek adunan kek dan hentak loyang sekali atas meja (hentak dari paras siku) untuk keluarkan buih-buih yang besar (kalau tak nanti nampak lubang-lubang di atas atau di dalam kek bila sudah masak)
  8. Balut luar loyang cheesecake dengan aluminium foil 2-3 kali dan bakar secara bain marie/water bath/steam bake (loyang kek diletakkan dalam loyang lebih besar, isikan air panas dalam loyang besar hingga mencecah separuh ketinggian loyang kek tersebut. Tak perlu banyak sangat, asalkan loyang kek tu boleh bergoyang sikit oklah) untuk 1 jam.
  9. Keluarkan dari oven dan sejukkan dalam loyang sebentar di atas redai, sebelum dikeluarkan cheesecake dan disimpan dalam peti sejuk.



Bila dah potong...
Nampak cantik jugak...
Selamat mencuba...

4 comments:

  1. Salam pn umah...sedap nye kek tu...kite ada lagi baki cheese tu ha...baru nk carik2 resepi yg sesuai...check bahan dulu ye..nnti nk buat jgak lh..:-)

    ReplyDelete
  2. salam kenal.. sedapnya kek keju ni.. mesti harum semerbak rmh dgn aroma coklat & vanila kan..

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...