Monday, 30 December 2013

Bingka Roti Pandan Bakar



   Assalamualaikum dan selamat petang semua.... Nampak gayanya kita dah sampai ke hujung tahun 2013. Tinggal satu hari lebih lagi nak masuk tahun 2014... Lepas ni kena pasang hajat baru la untuk tahun depan. Yang tak tertunai ni kita bawa la kedepan lagi... Huhuhuu...  Disebabkan dah nak masuk tahun baru, aku pun kasi cuci la draft ni sikit... Update mana-mana resepi yang tak sempat publish tu... Cuma tinggal satu ni ja.. Pada hal dah buat lama mana dah... Bingka ni sangat senang nak buat... Rasa pun sedap.. Kalau nak sedap makan masa suam-suam tu... Bahagian atas tu bagi garing sikit... Baru ada umphh... Hehehehee... Resepi ni aku amek dari kak roz. Dia ubah dari kuih bakar jadi bingka pandan. Cuma tukar tepung kepada roti keping... So, kalau ada yang nak buat makan petang ni boleh la try la ni... Jom kita tengok resepinya...






Bingka Roti Pandan Bakar
Adapted from MR_Joayee Kuih Bakar
Saiz: 8" persegi

Bahan-Bahan
-1 cwn Gula
-1 cwn Santan
-2 1/4 cwn Air Daun Pandan Juice (blend 8 helai dgn air & tapis)
-2 sb Butter
-3 bj Telur
-1/2 st Garam
-1 sb Pes Pandan
-14 keping (520g) Roti -potong kecil


Cara-Cara
  1. Blend kesemua bahan, kec uali roti, sehingga sebati. Tuangkan ke atas roti & rendam sebentar selama 5 minit.
  2. Tuangkan 1 sb minyak ke dlm tin & panaskan di dlm oven. Ramas adunan tadi & tuangkan ke dlm tin.
  3. Tabur biji bijan & bakar 180C selama 1 jam.



selamat mencuba..



2 comments:

  1. assalam

    menarik bingka ni emm roti sedap tu
    blh try nanti he hee

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...