Tuesday 23 April 2013

Bun Nestum


    Salam semua.... Jom kita meroti kali ni... Ahhhh... Terlebih rajin aku nak meroti kali ni... Kalau nak meroti ni memang kena rajin. Tambah-tambah kalau tak da BM. Memang kena guna banyak kudrat untuk uli doh ni... Perhhh... lengoh jugak la tangan ni dibuatnya... Tapi lenguh-lenguh pun hasilnya tetap memuaskan... Untuk resepi ni aku amek tak lain tak bukan dari kak ros jintanmanis la... Macam-macam resepi kat situ... Pilih saja mana yang berkenan. Untuk resepi ni aku guna nestum biasa, tapi kak ros guna yang 3 in 1. Guna yang mana ada je la... Janji nestum jugak kan... Gebu dan sedap... Tu yang dapat aku katakan. So, sapa-sapa yang rajin nak menguli doh roti boleh la tengok resepi kat bawah ni....






Bahan-bahanya

-200gram tepung roti [ aku guna tepung gandum ]
-50 gram tepung gandum
-1 paket Nestum 3 in One ( ros guna jenama nesvista) [ aku guna 40gm nestum biasa ]
-1 sudu besar skim milk ( susu tepung)
-2 sudu besar gula
-1 biji telur (3\4 biji telur letak dlm doh bakinya buat gliss pada roti)
-2 sudu besar marjerin
-100ml susu segar ( atau air suam)
-1 1/2 sudu kecil yis
-1 sudu kecil bread softner ( tak guna pun takpe) [ aku letak jugak ]

-sedikit nestum untuk ditabur atas roti [ aku tambah ]


Caranya.
  1. Kalau ade BM tu leh lah masukkan semua bahan dan pilih menu Dough dan On je, kalau takde masukkan semua dalam bekas adunan dan uli hingga tak melekat pada tangan.
  2. Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.
  3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada 12 bahagian kecil [ aku bahagi kepada 9 bahagian dan susun atas dulang 6 1/2 inci ] dah susun atas dulang pembakar. Biarkan naik sekali lagi, glis pemukaan roti dengan baki telur dan tabur sedikit permukaan doh dengan gula [ aku tabur dengan nestum ].
  4. Bakar pada suhu 180 darjah selama 18 atau 20 minit. Setelah siap dibakar glis pemukaan roti dengan marjerin untuk doh lebih berkilat, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas kedap udara. Sesuai untuk sarapan dan minum petang, satu lagi resepi bun yang berkhasiat untuk seisi keluarga anda.


Ni rupa dalamnya...
memang gebu...

4 comments:

  1. Tabik le..rajin menguli...kite x berani lagi nk buat roti ni..kan lain jadi pulak...kena ada bm ok sikit..xde le lenguh kan..hahhaa
    Cantek je roti tu naik..gebusss!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau adunan byk mcm ni boleh la uli guna tgan..
      kalau 2x ganda.... maap la, tggu bli BM dlu gamaknya...
      lenguh...

      : )

      Delete
  2. rajinnya meroti..zila ni nak wat roti bun sambal ikan bilis lum terbuat lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau takat roti kosong mcm ni boleh la...
      yg ada inti tu x berapa rajin ckit...
      huhuhuu...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...