Thursday, 25 April 2013

Bingka Telur



   Salam semua... Hari ni buat bingka lagi, bingka telur... Aku ni memang suka sungguh makan bingka. Tak kira la bingka apa pun. Resepi ni aku amek kat joayeeMyr. Untuk adunan ni aku buat separuh ja. Kalau nak buat full boleh tengok resepi kat sini. Mintak restu share resepi kat sini ya... Kalau ada sapa-sapa yang nak buat separuh adunan jugak boleh tengok resepi kat bawah ni... Jom-jom...


Sumber : Joayee Myr

Bahan-bahan [ 1/2 adunan loyang 8x8 ]

-3 biji telur
-1 cwn air daun pandan( atau 1 cwn air + colour kuning)
-1tin santan (400ml ) atau santan pekat
-1 1/2 cwn tepung gandum
-1 cwn gula [ aku letak 1/2 cawan ]
-1/2 tsp garam
-2 tbs butter-cairkan

Cara-cara
  1. Blend semua bahan, hingga tepung tak berketul2.
  2. Tarukkan 1/2 tbs minyak dalam loyang..lenserkan. masukkan dalam oven.
  3. Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih setinggi 3". sedap nipis2.
  4. Masak sehingga perang. [ aku masak 1 jam pada suhu 150c ]




5 comments:

  1. canteekknya bingka... dh lama x buat nie...

    ReplyDelete
  2. Sedap menggoda selera bila tengok gambar bingka ni. Teruja je... nak makan! Hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. amek la sekeping mama...
      hehehee...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...