Monday, 8 April 2013

Makaroni Goreng


    Salam semua... Ni menu untuk makan malam aku. Aku buat makaroni goreng. Masak pun ala kadar ja. Boh bahan apa yang ada dalam peti sejuk tu. Sedap jugak la... Huhuhuu... Sekali sekala ganti nasi dengan makaroni best jugak. Asalnya teringin nak buat makaroni bakar, tapi keju tak da la pulak... Tak pa lahhh, makaroni goreng pun jadi ler.... Janji perut aku ni tak kruk-krak kruk-krak... Jom layan resepi kat bawah ni...


Bahan-Bahan

-1 cawan makaroni
-4 ekor udang
-1 ekor sotong
-mix veggies
-shiitake mushroom
-1 sudu teh cili flakes
-1 sudu makan kicap
-2 sudu makan soso cili
-1 sudu makan mix herbs
-1 biji bawang merah
-1 ulas bawang putih
-parsley flakes
-garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Rebus dan toskan makaroni. Ketepikan. Buang kulit udang dan belah belakangnya. Cuci kekotoran yang ada. Potong sotong nipis-nipis. Potong juga shiitake mushroom.
  2. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan sos cili, kicap dan cili flakes. Masukkan udang dan sotong. Gaul rata.
  3. Bila udang dan sotong hampir masak, masukkan makaroni dan diikuti mix veggies, shiitake mushroom serta mix herbs. Gaul sebati.
  4. Perasakan dengan garam. Tutup api dan tabur sedikit parsley flakes jika suka. Sedia dinikmati.


Jemput makan...


2 comments:

  1. Teringin juga nk buat..tp ntah bila

    ReplyDelete
    Replies
    1. bla dh ada masa boleh la bt...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...