Thursday 21 February 2013

Bingka Labu


   Salam semua... Kali ni aku nak share resepi bingka labu ja. Resepi kuih ni aku amek kat sini, kat blog DTS. Untuk resepi ni aku buat separuh adunan guna loyang 6x6 inci. Aku dapat labu ni 2 biji dari jiran aku. Tak la besar sangat sebab sekarang ni musim panas sangat. Air pun kurang, labu pun kurang besar jugak. Labu  ni kalau nak masak buat lauk tak larat la nak makan. Aku guna 1/3 biji labu untuk buat kuih ni. Yang selebihnya mak aku buat gulai dengan udang. Perhhh.. Memang sedap, tapi aku tak masukkan la resepi dalam blog ni sebab bukan aku yang masak... Huhuhuu... 1 biji lagi simpan untuk menu lain. Kalau ada resepi yang aku teringin nak makan aku buat la lepas ni. Kali ni kita tengok resepi bingka labu dulu yaa...



Bahan-Bahan

-230 gm labu manis, kukus hingga lembut dan lecek hingga hancur
-250 ml santan [ aku guna 1/2 biji kelapa ]
-2 biji telur gred A
-100 gram tepung gandum
-90 gram gula halus [ aku letak 60gm ]
-1/2 camca teh esen vanilla
-1/2 camca teh garam
-Bijan secukupnya

Cara-Cara
  1. Panaskan oven pada suhu 160C,  lenser tin berukuran 6 inci x 6 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan aluminium foil, bila lebih sedikit supaya senang dikeluarkan nanti. Ketepikan.
  2.  Dalam satu bekas, satukan semua bahan di atas kecuali labu lecek, bijan dan esen vanilla, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur, tapi adunan tadi. Masukkan labu lecek dan esen vanilla, kacau rata.
  3. Tuang dalam tin tadi dan taburkan bijan rata. Bakar selama 45 - 50 minit hingga permukaan kelihatan sedikit berkerak. Bila masak, keluarkan dari oven dan biar sekejap, kemudian boleh tarik keluar dari tin. Sejukkan sebelum dipotong...

CATATAN MAT GEBU :- Lepas bakar, mat grill kan dalam 3 minit macam tu bagi permukaan dia berkeraakkk tebal sikit, baru wangi dan sedap..



Lagi banyak hangit, lagi sedap...

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...