Sunday 16 December 2012

cucur jagung pedas


   Salam semua... Kali ni kita makan cucur jagung pedas pulak. Dua tiga hari lepas makan yang manis-manis. Hari ni kita makan yang pedas-pedas sikit. Selalunya mak aku selalu buat cucur jagung manis. Tapi disebabkan aku yang masak, aku buat la yang pedas. Masa dok goreng-goreng tu, makcik dan pakcik aku datang. Nasib baik cukup untuk jamu kat depa. Kalau tak dapat la sorang seketul dua. Hehehehe... Ni la dinamakan rezeki... Jom tengok resepinya...


Bahan-Bahan

-1 cawan tepung gandum
-1/2 sudu teh yis
-1 tongkol jagung [ dihiris ]
-100 gm udang
-1 biji telur
-2/3 cawan air
-1/2 sudu teh lada putih/hitam
-1 sudu makan serbuk kari
-cili merah didadu
-bawang besar didadu
-3 batang pokok kucai
-garam dan gula


Cara-Cara
  1. Satukan kesemua bahan kedalam mangkuk.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit. Gaul rata.
  3. Peram lebih kurang dalam 20-30 minit.
  4. Goreng dalam minyak yang banyak dan panas.
  5. Bila kekuningan, angkat dan toskan.
  6. Sedia dinikmati dengan sos kegemaran.



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...