Sunday, 30 December 2012

shitake mushroom salut tepung


   Salam semua.... Buat apa tuuu....? Hari ni aku nak kongsi resepi yang boleh dijadikan snack masa nak tengok cerita ka nak menonton tv ka atau nak jamu kat kengkawan waktu petang pun boleh. Hujung-hujung tahun ni kan banyak cerita best kat tv. Boleh la buat snack. Resepi dia ialah shitake mushroom salut tepung. Tapi yang paling best makan shitake mushroom salut tepung ni waktu tengok cerita kat laptop. Kalau makan ni kejap je abis. Rasa dia ala-ala ayam salut tepung gitu.... Jom tengok cara nak buatnya...




Bahan-Bahan

- 250 gm shitake mushroom
-1/2 cawan tepung gandum
-1/2 sudu teh baking powder
-1 biji telur
-1 sudu teh cili flakes
-1 sudu teh oregano flakes
-sedikit garam
-sedikit lada putih



Cara-Cara

  1. Basuh cendawan, toskan dan potong kepada tiga bahagian. Ketepikan.
  2. Satukan tepung gandum, baking powder, cili dan oregano flakes dalam satu bekas yang besar. Gaul rata.
  3. Pukul telur bersama garam dan lada putih.
  4. Masukkan cendawan kedalam adunan telur. Gaul rata.
  5. Kemudian, masukkan cendawan tersebut ke dalam adunan tepung. Gaul sebati.
  6. Goreng dalam minyak yang banyak dan panas. Apabila kekuningan, angkat dan toskan.
  7. Sedia dinikmati





Rasa macam makan ayam salut tepung pun ada....
Rugi kalau tak try buat...







Jemput makan...
Ehhh... Silap plak...
Jemput jamu mata....
Hehehe....



2 comments:

  1. cendawan tu pakai yg mane ye?kering @ basah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. guna yg fresh/basah..
      yg kering x prnh try lg..

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...