Thursday, 23 May 2013

Talam Ca-Ca



   Assalamualaikum dan selamat pagi semua.... Lama sungguh aku tak buat kuih talam ni. Buat ni pun sebab mak aku dok tanya bila la nak buat kuih talam. Asyik buat kuih bingka ja, tukar la kuih lain. Kuih talam ka... Aku pun buat la kuih talam ca-ca ni... Sebelum ni pernah guna resepi ni jugak, tapi guna sekoteng. Nampak cantik talam ni bila potong. Boleh nampak tompok-tompok warna ca-ca tu. Yang lapis atas tu aku tukar jadi rasa pandan sebab nak bezakan dari talam sekoteng tu... Resepi ni aku amek dari Alongroz. Izinkan saya copy resepi kat sini ya... Moh kita tengok resepi kat bawa...





Source: Adapted from Talam Sekoteng from KR_Ita Rohaya (Orig by Chef Asma)
Modified as Talam CaCa and halved the portion to fit the smaller size as below
Size: 8" round [ aku guna loyang 6 1/2'' x 6 1/2'' ]

LAPISAN BAWAH:

-50gm Ca Ca bits (rebus dahulu dan toskan)
-90g Tepung Beras
-125ml Santan Pekat
-225ml Air
-1/2 tbsp Tepung Hoen Kwe(putih)
-60g Gula
-1/2 tsp Garam

CARA2:
  1. Campurkan semua bahan kec uali CaCa bits, gaul sebati dan tapis ke dlm periuk.
  2. Masak sehingga naik w ap, masukkan CaCa bits dan gaul rata.
  3. Tuang ke dalam loyang dan kukus selama 25 minit.
  4. Cakar dgn garpu apabila dah masak supaya lapisan atas tidak lekang.


LAPISAN ATAS:

-75g Tepung Gandum
-125g Gula [ aku letak 100gm ]
-1 1/2 biji Telur [ aku letak 2 biji telur gred A ]
-125ml Santan pekat
-250ml Air
-1/4 tsp Garam
-1/2 tsp perisa rose [ ganti pandan paste ]

CARA:
1. Campur semua bahan, gaul sebati & tapis ke dalam periuk.
2. Masak hingga naik w ap dan tuang ke atas lapisan baw ah.
3. Kukus selama 30 minit.
4. Tunggu hingga betul2 sejuk baru di potong dgn pisau plastic .



Selamat mencuba...
; )

9 comments:

  1. bestnye..cantik plak cam ada permata kuih tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. permata tersembunyi...
      hehehee...

      Delete
  2. Waaaaa...ca ca...sukex3 lah..bila lh nk buat kuih ni...lama gak x buat kuih talam ni...cantek lh kejadian talam ca ca tu..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuih 2 npak ok la...
      bla potong kuih tu x berapa cntik ckit, herot2...

      Delete
  3. CANTIKKNYE.. NAMPAK PUN SEDAP.. INSYALLAH NAK TRY.. TPG HOE KEE KAT UMAH X BERUSIK2... LAGI NI...

    ReplyDelete
  4. Assalam
    cantik Dan sedap
    gabungan warna nampk menarik

    ReplyDelete
  5. dah lama kita tak menalam..rindu gak nak makan..

    ReplyDelete
  6. Musim panas ni sedapnya kalau dapat makan sejuk-sejuk.

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...