Wednesday, 29 May 2013

Puding Pelangi



   Assalamualaikum dan selamat pagi semua... Pepagi ni jom layan puding pulak... Kali ni aku nak tunjuk resepi puding pelangi yang aku dah buat... Pelangi sangat laaa.... Macam marble ada la... Huhuhuhuuu... Ni hasil kerja tangan yang tak berapa nak berseni... Tu yang tak mau jadi pelangi tuuu.... Apa-apa pun janji nampak cantik kat mata aku ni... Resepi ni aku copy kat alma dari MyR... Mintak izin share kat sini ya... Untuk buat rujukan masa depan... Kalau ada yang teringin nak mempelangikan puding, boleh la tengok-tengok resepi kat bawah ni...




C & P : alma MyR

Bahan-Bahan

-10g serbuk agar2 (blh guna agar2 tali jugak) [ aku guna 10gm agar-agar bertali ]
-650ml air
-180gm gula pasir (saya kurangkn kuantiti gula - blh smpai 160g utk yg versi kurang manis lagi)
-60gm mentega
-1 biji telur
-½ tin susu cair
-1 sudu makan tepung custard
-1 sudu makan serbuk koko [ tak letak ]
-1/2 sudu teh vanilla
-pewarna merah dan kuning secukupnya (kalau nak warna2 lain pun boleh) [ aku letak pink + perisa strawbery, kuning + perisa mangga, hijau + perisa pandan, biru + perisa vanila & ungu + perisa blueberry ]

Cara-cara
  1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan.
  2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
  3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
  4. Bahagikan adunan kpd 5 mangkuk (sama byk). Then masukkan pewarna bagi setiap mangkuk.
  5.  Sengetkan loyang/pe2 bekas puding sedikit (yg Alma gunakan bekas square 7x7in) - i.e. biar satu hujung tu tinggi (lapik/alaskan dgn pe2 utk tinggikan).
  6.  Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang/bekas (dihujung yg paling rendah tu ler), kemudian satu senduk adunan warna kuning, satu senduk warna hijau, satu senduk warna biru dan satu senduk warna ungu. Ulang buat cam ni sampai semua adunan habis.
  7. Bila dah siap, letakkan semula loyang/bekas ke kedudukan asalnya. Then, masukkan ke dalam peti sejuk.


Selamat mencuba..



8 comments:

  1. cantiknya kaler dia..sama mcm pelangi pagi zila nampak semalam..sedapnya lalu tekak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya pelangi yg zila npak 2 lg cntik kot...
      heheheee...

      Delete
  2. Canteknyer puding pelangi tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kasih sbb puji
      huhuhuu...

      Delete
  3. Replies
    1. seindah warna pelangi di langit...
      huhuhuuu...

      Delete
  4. Cantiknya puding dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab puji...
      heheheee....

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...