Tuesday, 21 May 2013

Agar-Agar Lumut



   Assalamualaikum dan salam sejahtera..... Sekarang ni kejap panas, kejap hujan... Pas tu panas memanjang... Tiba-tiba hujan pulak... Memang cuaca tak menentu la... Bila cuaca panas ni, agar-agar la pengubat rasa panas tu... Kejap ja habis kalau buat agar-agar ni... Kali ni aku nak share resepi yang mudah dan ringkas sekali. Memang fames jugak la agar-agar ni. Adik beradik agar-agar santan gula melaka atau gula mereh. Cara nak buat pun sama cuma warna dan rasa tu lain sikit... Agar-agar ni memang lemak berkrim... Tambah-tambah kalau guna santan fresh... Lagi la berlemak, berkrim disukai ramai... Huhuhuuu... Jom kita tengok resepi kat bawah ni....




Bahan-Bahan

-600ml air
-200gm gula kasar [ kalau nak manis tambah lagi ]
-10gm agar-agar tali
-1 cawan santan
-5 helai daun pandan
-1 biji telur
-pewarna hijau
-garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Cuci dan rendam agar-agar tali seketika. Masak bersama 600ml air hingga agar-agar cair dan masukkan gula. Masak hingga gula larut..
  2. Kisar daun pandan bersama santan. Kemudian tapis.
  3. Masukkan garam, pewarna hijau dan telur ke dalam bahan tapisan tadi dan pukul dengan whisk hingga berbuih dan tuang kedalam adunan agar-agar yang mendidih. Biar mendidih semula baru kacau adunan tersebut.
  4. Tutup api dan tuang adunan kedalam loyang 8x8 yang telah dibasahkan terlebih dahulu. Biar beku. Setelah sejuk masukkan kedalam peti ais.



Nama ja agar-agar lumut...
Tapi bukan lumut kat longkang tu yaaa...
Huhuhuhuuu....


6 comments:

  1. eeee zila suka ni...slurrppp je musim panas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. panas-panas ni memang jd fav...

      Delete
  2. Assalamualaikum..salam berziarah..wahhhh dekat2 nak puasa ni nostalgia pula bila tengok agar2 santan macam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..... bln posa ni kompem top agar2 ni...

      Delete
  3. sedap makan posa2 ni.... huhuhu... mood ganti posa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bln puasakn dh x lmbt dh...
      lps ni bleh la buat...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...