Friday, 31 May 2013

Kek Lapis Keju ( Cheese Layered Cake )



   Salam semua... Kali ni bersiaran dekat rumak kak aku kat rawang...... Kek lapis ni aku buat sebab nak belajar cara melapis dan sebagai buah tangan untuk kak aku. Nak buat yang banyak kale takut tak jadi. Sebab pernah ada kejadian pahit masa buat kek lapis sebelum ni... Memang tak dapat dilupakan, tapi kita lupakan kejadian tu dan kita kembali kepada kek lapis keju ni... Kek lapis ni masih kurang sempurna dimataku sebab lapisan dia kurang cantik lagi... Lepas ni kena berlatih lagi mungkin guna loyang kecik sikit baru nampak tinggi... Rasa kek ni lemak-lemak berkrim, mungkin sebab cream cheese tu la.... Dah nama kek lapis keju, kompem la lemak berkrim... Rasanya raya nanti aku buat yang ni la jugak... Terima kasih ya kepada penyumbang dan yang dah cuba kek ni.... Mohon di kongsi di blog ni la pulak....




Source: Roz@RNet
Saiz: 7" persegi

BAHAN2:

-200g Butter
-125g Cream Cheese
-5 biji Kuning Telur
-3 biji Putih Telur
-140g Gula Castor [ aku letak 100gm ]
-1 sb Ovallette
-125g Tepung Gandum* [ aku guna tepung hong kong ]
-1 st Baking Pow der* (* ayak sekali)
-50g Air Ais

CARA2:
  1. Pukul butter sehingga kembang. Masukkan cream cheese & pukul sehingga sebati.
  2. Dlm mangkuk berasingan, pukul telur, gula & ovallette sehingga kembang. Masukkan tepung* & air ais berselang-seli sehingga sebati. Masukkan adunan butter & cream cheese sehingga sebati.
  3. Ratakan 4 sudu makan ke dlm tin yg di lapik kertas & di gris. Bakar dengan api Grill sehingga permukaan nya perang. Tekan supaya rata & lapiskan dengan adunan seterus nya. Bakar selapis2 sehingga habis.


Selamat mencuba...

8 comments:

  1. assalam
    kek lapis kena ada kerajinan dan kesabaran
    nampk sedaplah

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betol 2...
      kalau x sbr, kompem x jd berlapis...

      Delete
  2. lajunya dia membaking...dah terasa suasana raya ni bila ada kek lapis

    ReplyDelete
    Replies
    1. semangat nk raya...
      hehehee...
      nti senang dh tau kek apa nak buat utk hari raya ni...

      Delete
  3. cantik lapisannya..kemas..suka lagi kalau dpt rasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masih dlm latihan nk melapis lg ni...
      huhuhuu...
      kalau dpt rasa kompen nk lg...

      Delete
  4. Halooo...ada org kat umh tak..nak sikit kek lapis cis tu...cantik lapisan nya...dh terrer dh tu...blh buat juai noo...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mst la ada....
      alaa... bt skit ja... klau bg tkut x ckup plk...
      huhuhuuu...
      teringin jgk nk bt bniaga tp x kompiden lg...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...