Sunday 2 June 2013

Featherlight Cheesecake



    Salam semua.... Terasa nak makan cheesecake la pulak... Kalau buleh yang ringan-ringan... So, aku pun buat la resepi ni... Bila tengok resepi ni cuma guna sikit ja cream cheese tu. Ada lagi baki masa buat kek lapis hari tu. Jimat dah, tak payah nak beli tambah. Asalnya resepi ni dari Alex Goh... Kek ni kena handle dengan hati-hati sebab ala-ala rapuh gitu.. Tak pun mudah patah... Rasa kek ni pulak lebih kurang japenese cotton cheesecake.. Bab nak marblekan tu aku kurang berjaya lagi. Masih tak mau jadi marble... Pastu kek aku ni merekah kat tengah tu... Haduhhh... Dah tak cantik... Apa-apa pun kek ni kejap ja aku habiskan... Huhuhuuu.... So, kalau ada yang teringin nak buat cheesecake boleh la tengok resepi kat bawah ni....






SUMBER : Wendy
C & P : Kak Hana

Bahan-bahan

-250gm susu segar
-20gm butter
-125gm cream cheese - suhu bilik
-50gm tepung gandum*ayak - hana campur tepung kek [ aku guna tepung hong kong ]
-3 biji kuning telur
-1 tsp esen vanila
-3 biji putih telur
-1/8 tsp cream of tartar
-80gm gula
-secubit garam
-½ tbsp serbuk koko + 1 tbsp air panas > bancuh jadikan pes

Cara-cara
  1. Panaskan oven suhu 150-160. Alaskan loyang square 8inci [ aku guna loyang bulat 7'' ] dengan oven paper.
  2. Panaskan susu dan juga butter ke dalam periuk. Masukkan cream cheese. Kacau sentiasa menggunakan whisk sehingga agak likat@pekat. (bleh juga gune kaedah double boiler).Ketepikan dan biarkan suam sebentar.
  3. Pukul kuning telur dan juga esen vanila sehingga berkrim. Masukkan tepung dan juga campuran cheese tadi. Kacau menggunakan whisk sebati. ketepikan.
  4. Mangkuk lain, putar putih telur dan krim tartar sehingga berbuih. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul lagi dengan kelajuan tinggi hingga soft peak. (terbalikkan adunan tak jatuh)
  5. Ambil 1/4 bahagian putih telur dan campurkan ke dalam adunan kuning telur dan creamcheese tadi. Gaul menggunakan spatula. Kemudian tuang ke dalam baki adunan putih telur secara perlahan2. Gaul sebati tp jangan sampai over mix.
  6. Ambil secawan adunan dan campurkan dengan pes koko yg telah dibancuh tadi. Tuang adunan plain ke dalam loyang. Kemudian marblekan dengan adunan koko.
  7. Bakar secara waterbath selama 50-60min. Sejukkan baru potong.



Makan sejuk-sejuk rasa macam ais krim...
Cair dalam mulut...


3 comments:

  1. Coppp...nk gak..mana aci ni mkn kek cis sorg..hehe...cis ade tu ha..lam esbox..bila lh nk buat...:-)

    ReplyDelete
  2. eh zila dtg lambat pun nak cop jugak..utk supper ni kak..

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...