Monday, 10 June 2013

Puding Tembikai



   Salam semua... Cuti sekolah lepas aku asyik post N3 yang tertunggak ja. Maklom la, sibuk dengan anak-anak buah. Bila depa balik kampung memang sibok nak main. Tu tak termasuk acara mengusik lagi... Aku ni memang suka usik anak-anak buah aku... Kadang-kadang tu sampai nangis pun ada. Huhuhuhuuu... Biasa la jarang nak jumpa, time cuti sekolah atau raya ja baru nampak batang hidung. Tak pun aku pi rumah depa. Kembali kepada N3 aku yang tertunggak ni, kita layan puding tembikai yang ala-ala ranau lagi manis ni mesti sedap kan... Rasanya aku buat puding ni sebelum cuti sekolah lagi kot. Rupa pun dah nak macam tembikai yang betol. Memang menarik rupa paras puding ni... Nampak kiut gitu... Untuk tembikai ni aku buat kale merah... Lepas ni nak cuba pulak yang kale kuning... Mesti nampak cantik jugak... Tak yah dok cakap banyak-banyak, jom kita layan resepi kat bawah ni....





 PUDING TEMBIKAI
Sumber : Kak Nor & Izahdaut
C & P : HaSue

-1 paket agar2 12gm | 13g serbuk agar-agar [ aku guna 10gm agar-agar tali ]
-3 keping roti (buang kulit) |3 keping roti putih (buang kulit)
-4 1/2 cawan air |1 liter air [ aku letak 900ml ]
-6 sudu besar gula |90g gula [ aku letak 3 sudu makan ]
-1/2 cawan susu pekat |100g cawan susu pekat
-1 cawan susu cair |250ml susu cair [ aku letak 1 cawan ]
-2 sudu besar butter |2 sudu besar butter
-1 sudu teh vanila |1 sudu teh esen vanilla
-pewarna merah/hijau |Sedikit pewarna hijau,merah,kuning
-|Bijan hitam secukupnya sebagai biji tembikai

Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis ke dalam blender.Blend halus
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)-anggaran 1cawan.Biar keras sedikit.
  5. Pastu sedikit lagi warna asal-anggaran 3/4 cawan, curahkan di atas lapisan hijau tadi dengan perlahanlahan. Biar keras sedikit
  6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi juga dengan perlahan2.
  7. Akhir sekali taburkan bijan hitam sebagai biji tembikai dan tekan2 sedikit supaya biji itu sedikit tenggelam. Biar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.



Macam tembikai betul la pulak...
Selamat mencuba...

4 comments:

  1. assalam
    cantik puding tembikai tu
    lama tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestkn kalau dpt mkn wak2 cuaca panas...

      Delete
  2. dgn keadaan cuaca skrg ni..sedapnya klau dpt mrasa puding yg sedqp tu..sejuk aje ank tekak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda2 yg sjuk ni kalau makan wak2 cuaca pns memang best...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...