Wednesday 12 June 2013

Bebola Roti Goreng




      Salam semua.... Kalii ni aku buat menu yang bergoreng pula. Dah lama jugak la tak masak benda yang bergoreng ni. Asyik-asyik dok baking ja... Kalau benda-benda goreng ni aku tak berapa nak rajin sikit. Selalunya mak aku la yang buatkan kalau aku nak makan apa-apa yang bergoreng macam cekodok ka, pisang goreng ka, dan macam-macam lagi la. Kali ni aku rajinkan diri untuk mengoreng la pulak... Perut punya pasal kena la rajin... Huhuhuuu.... Resepi ni memang mudah, campur semua bahan, ramas-ramas sikit, buat bulat-bulat, pastu goreng. Rasa pun macam bebola ikan... Cicah pulak dengan sos cili dan mayonis... Lagi best.... Kepada kak Lizahanum yang menyumbang resepi ni, terima kasih ya... Katanya resepi ni dari maknya.... Jom tengok resepi kat bawah ni....





SUMBER : Lizahanum
C&P : Kak Hana

Bahan-Bahan

-14 keping roti ( plain white bread) ~ potong menjadi kepingan kecil
-2 biji telur (saiz besar)
-3 batang cili merah ~ dihiris
-1 biji bawang besar ~ didadu halus2
-sedikit daun sup/bawang ~ dihiris halus (guna daun sup lebih bangkit baunya) [ aku ganti daun kucai ]
-2 sudu teh serbuk lada putih
-garam secukup rasa
-perasa ikan bilis (guna 1/2 kiub)
-minyak utk menggoreng

Cara-cara
  1. Masukkan roti ke dalam mangkuk yg besar. Kemudian pecahkan telur ke dalamnya..
  2. Masukkan cili merah, bawang, perasa ikan bilis yang diperoikan dan daun sup/bawang[ aku guna daun kucai ]. Gaul rata-rata. (hana ramas2 agar padat isinya) [ aku ramas sikit-sikit ja ]
  3. Akhir sekali, masukkan garam dan lada putih serbuk. Gaul rata2 dan kepal2kan menjadi bebola. Buat bebola roti hingga habis.
  4. Gorenglah seperti anda menggoreng jemput-jemput biasa.
  5. Hidangkan bersama sos cili yg anda gemari.



Selamat Mencuba..


4 comments:

  1. Akk pun teringin nk buat..dah lama sgt angan2nya...tunggu ada roti yg tak terlayan nti bolehlah buat kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgus jgk ada resepi mcm ni...
      jemu mkn roti kosong, bleh layan menu lain...

      Delete
  2. zaman sblm kawin QH rajin wt cucur roti ni..mak la ajar..penah tfikir nk buh kt blog tp malu..rupanya popular laresepi ni skrg..tliur...sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda2 yg biasa ni la yg akan jd fofular akak....
      heheheee....

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...