Wednesday 19 June 2013

Kek Cheese Bersalji dan Selamat Hari Bapa




    Salam semua.... Dah  5, 6 hari aku tak update blog ni... Dah bersawang agaknya... Ada yang rindu tak...? Hehehehee... Sapa la yang nak rindu kat aku ni... Huhuhuuu... Ok lah, hari ni aku nak share resepi yang aku buat sempena hari bapa untuk hargai jasa ayah aku ni. Terlewat sikit ya... So, aku buat kek cheese bersalji... Kek ni sebenarnya dah fames agak lama dah. Cuma aku tak sempat nak buat ja... So sempena nak menghargai jasa baik ayah aku, aku pun buat la kek yang special untuk ayah aku ni. Padahal ayah aku ni bukan minat sangat kek-kek yang berkrim atau yang bercheese ni... Kalau kek span atau chiffon tu kompem dia makan laju... Tapi tak pa la kan, sekali sekala, apa salahnya.... Rasa kek ni memang lemak berkrim. Tu yang boleh aku cakap... Kek dia cair dalam mulut.. Susah la nak cerita perasaan masa makan kek ni. Kena try dulu baru tau... Jom tengok resepi kat bawah ni.... Sebelom tu aku nak ucapkan selamat hari bapa kepada ayah aku & selamat hari bapa kepada semua bapa kat dunia ni....






Kek Cheese Bersalji
Sumber : Sherry mz MyR

Bahan-bahan

-6 biji telur ayam (buang 2 putihnya)
-100 gram gula halus
-100 gram tepung hong kong (blue key superfine boleh juga)
-60 gram tepung jagung (maizena)
-50 gram air sejuk (dr peti ais)
-1 sudu teh baking powder
-2 sudu makan ovelet
-75 gram mentega (dicairkan)

UNTUK KRIM

-1 kotak cream cheese philadelphia
-1/2 tin susu pekat manis (satukan kedua bahan & putar sehingga tidak berketul2.

UTK TOPPING

-1/2 kotak kraft cheddar cheese (parutkan)


Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan2 kecuali mentega cair. Putar.
  2. Putar dgn kelajuan sederhana sehingga pekat & putih. Akhir sekalimasukkan mentega cair. Putar lagi. Sehingga sebati & pekat.
  3. Sediakan acuan yg telah dialas dgn kertas minyak atau yg telah disapu dgn sedikit butter.
  4. Bakar dalam acuan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 45 minit ke 1 jam, dengan kepanasan 150C. [ aku bahagi adunan kepada 3 bahagian sama banyak dan guna loyang bulat 8'. Bakar pada suhu 150c selama 20-25 minit )
  5. Bila sudah masak biarkan sejuk. Bila dah sejuk, ambil pisau kek dan potong di tengah-tengah kek supaya menjadi dua bahagian. [ Part ni boleh skip ]
  6. Sapukan krim cheese di atas separuh kek tadi, kemudian letakkan sebahagian lagi kek di atasnya.
  7. Sapukan lebihan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek.
  8. Akhir sekali taburkan cheese kraf yang telah diparut tadi keseluruh kek sebagai toppingnya.
  9. Masukkan dlm peti ais dlm 1-2 jam. Lepas tu baru potong.


Sekeping rasa macam tak cukup...
: )

8 comments:

  1. anak2 akk pun suka sgt dgn kek ni, mmg sedap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu...
      ingatkn nk muak bila letak cheese byk...
      tp sdp la plk...

      Delete
  2. salam syapex... sedapnye tengok kek tu...

    ReplyDelete
  3. SEmua orang caka sedap Kak Ros un tak ernah buat..nak cuba juga nanti

    ReplyDelete
  4. lom try lg kek ni..nk try jugak nti..katanya kek ni sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol akak...
      memang sdp...
      buat kemari, tp dh tinggl dua kpg...
      ptg ni habis la kek tuu...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...