Thursday, 6 June 2013

Kek Coklat Mayonis




    Assalamualaikum semua... Menarik tak tajuk resepi kali ni.... Kek coklat mayonis..... Errrrr... Boleh buat kek ke mayonis ni....? Apa rasa kek ni...? Masam-masam macam mayonis tu ka...? Banyak sungguh persoalan kan... Huhuhuuu.... Kalau sebelum ni aku kompem cakap ''Eeee.... mayonis dalam kek.... Tak muak ke...?'' Tapi bila dah cuba.... Haaaa... Baru tau.... Rasa kek ni lemak-lemak manis... Tambah pula ada hirisan badam tu... Lagi la sedap. Tapi aku ganti dengan almond nibs sebab hirisan badam tak da dalam stok... Tekstur dia pun sangat moist. Macam kek coklat moist yang lain. Kek ni guna mayonis rasanya sebab nak gantikan telor la kot sebab bahan nak buat mayonis tu pun guna telor. Memang kreatif la sapa yang cipta resepi ni.... Mohon share resepi ni ya....






KEK COKLAT MAYONIS
Resepi: Zaliana
Sumber: Rahel Benyamin
C & P dan Diuji rasa : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan-Bahan [ 1/2 adunan loyang bulat 6'' ]

-1 cawan tepung gandum [ aku guna tepung kek ]
-1/2 cawan serbuk koko
-1 sudu teh baking powder
-1/2 sudu teh soda bikarbonat
-1/2 cawan mayonis
-1/2 cawan gula halus
-1/2 cawan susu pekat
-1/2 biji telor gred B (*ni akak tambah) [ aku tak letak ]
-1/2 cawan air panas [ aku tambah 1 sudu teh serbuk nescafe ]
-1//4 + 1/8 cawan minyak masak
-1/4 sudu teh butter oil [ tak letak, ganti butter vanila ]
-1/4 cawan kepingan badam hiris [ aku ganti almond nibs ]


Cara-Cara:
  1. Satukan tepung gandum,serbuk koko,baking powder dan soda bikarbonat. Ayak. Ketepikan.
  2. Campurkan mayonis,gula,butter oil dan susu pekat di dalam mangkuk pengadun dan pukul hingga sebati. (*akak tambah je telor sekaligus)
  3. Kemudian masukkan campuran tepung secara sedikit demi sedikit,berselang-seli dengan air panas. Pukul hingga semua bahan sebati.
  4. Kemudian masukkan minyak masak & kacau.Akhir sekali masukkan kepingan badam,kacau rata.Tuangkan adunan ke dalam loyang yg bahagian tepinya telah digris dengan mentega dan dasarnya diletakkan baking paper.
  5. Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan. Setkan suhu oven masing-masing (yang ni Rahel bakar selama 90 minit pd suhu 170'C, loyang 9''). (akak bakar 1 jam 15 minit) [ aku bakar 1 jam 20 minit, suhu 150c ]





Coklat Buttercream

Bahan-Bahan

-100gm unsalted butter
-100gm shortening
-100gm golden syrup [ bergantung pada kemanisan coklat masakan ]
-1/3 cawan coklat masakan

Cara-cara
  1. Cairkan coklat masakan dengan kaedah double boiler. Biar suam.
  2. Pukul mentega dan shortening hingga putih dan gebu.
  3. Masukkan golden syrup diikuti coklat masakan. Putar sebati.
  4. Sedia dilepa pada kek.





Sapa yang nak ber''eksperiment''....
Boleh la cuba...


6 comments:

  1. Replies
    1. memenuhi masa lapang...
      heheheee...

      Delete
  2. Salam..sy selalu snggah sini skodeng resepi..best2 resepinye..tgk gmbr pun dh teruja nk try.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kasih la sbb sudi skodeng blog sy ni...
      sy pn msih dlm proses bljr memasak jgk...

      Delete
  3. cantik deco kek tu..kemas..keknya tentu la sedapkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala akak....
      deconya masih amatur lg...
      heheheee....

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...