Wednesday 27 August 2014

Kek Batik Arora



   Assalamualaikum... Nampaknya bulan syawal dah berlabuh pergi... Harap-harap tahun depan kita akan bertemu lagi... Malam ni aku nak update N3 tertunggak jaa... Kek batik arora ni ala-ala kek butter yang selalu dok buat tu... Tapi yang ni dah di up sikit dengan penambahan warna yang lebih ceria... Asyik makan kek yang berat-berat je masa hari raya tu... Sesekali makan kek jenis ni memang sedap... Nak buat pun senang... Kena pula dengan secawan kopi atau teh O... Hmmm... Tak tau nak habaq.. La ni kat kawasan aku tengah hujan... Lagi la layan makan kek ni... Ok la, Jom kita tengok resepinya... Nak bagi tau kek ni aku bakar guna loyang chiffon...







Kek Batik Arora
Sumber : Cida
C&P : CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
-250 gram mentega
-100 gram gula kastor
-3/4 cawan susu pekat manis
-250 gram tepung gandum*
-2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
-6 biji telur gred A
-1 camca teh ovallate
-5 jenis perisa pilihan anda (pilihan mat gebu seperti di bawah)
-Pewarna oren = perisa oren
-Pewarna merah = perisa stoberi
-Pewarna violet/ungu = perisa blueberry
-Pewarna coklat = perisa coklat emulco
-Pewarna hijau = perisa pandan paste


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser bund-pant berlubang tengah dengan mentega dan tabur dengan tepung gandum rata2 dan ketuk keluar lebihannya. Atau guna tin bulat berukuran 8 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan susu pekat manis dan putar hingga sebati. Tambah telur satu persatu sambil diputar hingga kembang. Jarak masa untuk setiap satu biji ialah satu minit.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan putar hingga rata. Atau anda boleh gaul adunan tadi dengan spatula sambil menambah tepung sedikit demi sedikit. gaul hingga rata.
  4. Bagi adunan tadi pada 5 bahagian sama banyak dan bagi setiap bahagian dengan perisa yang anda gemari dan warna yang anda suka. Kacau rata dan isi setiap adunan dalam plastik bersih yang tidak bocor.
  5. Ambil satu bahagian gunting bucu plastik tadi, dan paipkan satu lingkaran pada dasar tin (jika anda guna tin kek berlubang tengah). Kemudian paip kan satu lingkaran, kali ini guna perisa lain pulak. Lakukan kaedah sama secara berselang-seli dengan perisa berlainan hingga siap.
  6. Bakar dalan oven selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek sekejap dan boleh keluarkan dari tin. Biar sejuk sepenuhnya atas jaringan. Ayak dusting powder atau gula aising sebagai hiasan (jika suka). Hidangkan...



CATATAN MAT GEBU :-
Sebab mat guna tin warna hitam, suhu mat guna 150C. Jika anda guna tin aluminium, guna suhu yang disarankan atau mengikut oven masing2. Teknik yang mat tulis tu jika anda menggunakan tin berlubang tengah. Kalau tin bulat biasa, anda boleh sudukan adunan secara berselang seli, bermula dari bahagian tengah tin...Selamat mencuba!!






2 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...