Wednesday 15 October 2014

Devil's Food Chocolate Cake & Ulang Tahun Blog yang Ke-2



      Assalamualaikum semua... Hari ni genap la umur blog aku 2 tahun. Masih baru lagi usia blog aku ni kalau nak bandingkan dengan bloger-bloger otai yang lain. Macam-macam aku dapat selama menjadi food blogger ni.. Yang semestinya aku sekarang ni dah boleh dikatakan pandai la dalam bab-bab nak baking ni. Cuma tang nak masak ja tak berapa pandai sangat... Entah la, pasai apa aku kurang sangat tang bab nak masak-masak ni, tapi kalau bab buat kek memang laju... Hihihiii... Cuma satu yang buat aku sedih selama dok blogging ni. Orang suka sungguh curi gambar dari blog aku ni. Pastu suka-suka ja crop gambar tu supaya tak bagi nampak watermark.. Cemuih aku.... Aku bukan nak perasan kata gambar yang aku amek ni lawa sangat. Tapi sekurang-kurangnya mintak la izin kalau nak pinjam gambar tu.... Tak pun jangan la dok gatai tangan nak pi crop gambar tu...
      Kita stop kejap, la ni kita layan pulak kek yang aku buat sempena ulang tahun blog aku ni. Kalau tengok nama kek ni memang gerun jugak la. Apasal la depaa boh nama lagu tu.. Hmmm... Heran sekejap... Tapi,tapi... Walaupun nama kek ni agak mengerunkan, rasanya memang sedap. Ada pula cream cheese frostig... Tambah lagi chocolate ganache... Aduh sedapnya rasa... Resepi ni aku copy dari kak rima. Tima kasih ye kak...
     Apa-apa pun harap umur aku ni masih panjang lagi untuk meneruskan blog aku ni... Ok la, bye...







Devil's Food Chocolate Cake
C&P : Kak Rima

Cake

-1 cup all purpose flour
-1/4 cup cocoa powder (i used cocoa berry)
-3/4 tsp bicarbonate soda
-1/4 tsp salt (i used 1/2 tsp)
-1/2 cup granulated sugar
-1/2 cup brown sugar (i used light brown sugar)
-65 gram butter ( i used unsalted butter)
-1 large egg - size A
-1 tsp vanilla extract
-1/4 cup buttermilk (i used fresh milk and added distilled vinegar)
-1/2 cup warm water


Methods
  1. Preheat oven at 170C .. greased cake tin ( aku guna 2 loyang 7'' )
  2. Sieve flour, cocoa powder, bicarbonate soda, salt, and set aside.
  3. Beat butter with sugars until light and fluffy, add egg.
  4. Add dry ingredients (flour, cocoa powder etc) alternately with liquid ingredients (buttermilk + warm water) in three portions
  5. Add vanilla extract and continue to mix till well blended
  6. Bake for about 30 minutes or until just cooked ( aku bahagi adunan kepada 2 bahagian dan bakar dalam 20 minit )






Cream Cheese Frosting
-250 g cream cheese (room temp)
-125 g butter (room temp)
-1 cup icing sugar - sifted
-1 tsp vanilla extract
-juice of a squeezed slice of lemon, to rid the cheese taste


Methods
  1. Beat cream cheese and butter, just until creamy, add the icing sugar, vanilla and lemon juice.



Chocolate Ganache
-200 ml double cream with
-250 g dark chocolate, chopped finely 
-a pinch of salt


Methods


  1. In a double boiler, warm double cream until just at boiling point, add chopped chocolate and salt and stir, when all chocolate is melted, remove from the heat and continue stirring until all well mixed.





Cara melapis kek
  1. Apabila kek telah sejuk potong kepada 2 bahagian.
  2. Letak sekeping kek atas papan kek dan sapu cream cheese frosting. Letak sekeping kek lagi.
  3. Ulang langkah 2 sehingga habis. Salut keseluruhan kek dengan lebihan cream cheese frosting dan simpan di dalam peti sejuk seketika.
  4. Keluarkan kek dan salut dengan chocolate ganache dan hiaskan.








11 comments:

  1. Kek yang sangat sedap ni.apapun happy 2nd bloggersary..jangan patah semangat dalam dunia blog..memang x ada adat orang yang sila curi gambar ni..teruskan berkongsi resepi dengan kami.

    ReplyDelete
  2. Wow... cantik & kemas hasil deco Syapex....thumbs up!

    ReplyDelete
  3. cntik secntik nama nya jgk hihihi......rasa nya tak payah dikomen lg semua org suka

    ReplyDelete
  4. kek ni mmg sedap sgt....

    ReplyDelete
  5. Happy 2nd blogversary to syapex blogspot!
    Semuga more to come...;)
    Lama tak singgah sini... Sekejap aje dah 2 tahun ya...

    ReplyDelete
  6. Salam alaykum..kkalau bole sy tau, layer yg pling atas b4 choco ganache yg warna oren tu ape ye?

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...