Tuesday, 21 October 2014

Kek Pisang Marble



      Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Malam ni aku nak share satu resepi kek pisang. Bukan kek pisang biasa tau, kek pisang marble okk... Kalau kek pisang biasa tu memang dah selalu dok makan kan. Apa kata kali ni cuba yang berlainan sikit. Kalau tengok resepi asal cuma letak coklat emulco ja, tapi aku dah derhaka tambah satu lagi perasa panda... Hihihiii... Jangan marah kak ros sebab saya dah derhaka resepi ni. Lagi satu aku dah ganti gula biasa kepada gula perang... Derhaka lagi... Hihihiii.... Derhaka-derhaka pun nasib baik menjadi... Selalunya kek yang dok derhaka ni boleh tak menjadi tau aku dah pernah kena okk, jangan memain. Rasa kek ni sangat moist. Gandingan coklat emulca dan pandan paste memang sangat serasa. Rasa pun tak ganjil sangat... So, kalau ada yang teringin nak mencuba boleh la tengok resepi kat bawah ni...








Kek Pisang Marble Susu
C&P : Ros ( jintanmanis )

-2 cawan tepung gandum
-1 cawan gula ( aku ganti gula perang )
-1/2 cawan minyak masak
-1/2 cawan susu segar
-4 biji pisang yang ranum
-1 sudu kecil baking powder
-1/2 sudu kecil soda bikarbonat
-secubit garam
-sedikit esen vanila
-3 biji telur
-sedikit coklat emulco ataupun serbuk koko
-pandan paste ( aku tambah )


Cara-caranya
  1. Ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat, selepas itu, lenyek pisang dan campur sedikit dengan garam, ketepikan, kemudian, pukul telur bersama gula hingga kembang.
  2. Setelah adunan telur sudah kembang, masukkan pisang yang telah dilenyek tadi bersama minyak masak, kacau sebati, selepas itu masukan tepung sedikit demi sedikit dan masukkan pula susu segar dan esen vanila, kacau sebati menggunakan spatula atau senduk kayu.
  3. Ambil kira-kira 2 senduk adunan kek, dan campurkan dengan coklat emulco atau serbuk koko, kacau sebati dan ketepikan ( aku amik 1 senduk untuk coklat emulco dan 1 senduk untuk pandan paste ). Curah baki adunan kek pisang di dalam acuan bulat, kemudian curah pula adunan coklat dan pandan, lorekkan perlahan dengan menggunakan garpu, bakar kek pada suhu 170 darjah celcius selama 60 minit, setelah siap di bakar, sejukkan atas redai , Selamat Mencuba.






7 comments:

  1. Cantik kejadian marble pisang tu..bubuh perasa pandan mesti sedap..

    ReplyDelete
  2. Cantik kejadian kek marble pisang tu..tektur pun nampak lembut dan gebu...Mesti best sbb ada aroma pandan dan pisang tu..wangi semerbak ler time bako tu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu kak lina, memang wangi...
      blom mkn lg tuu...

      Delete
  3. Saya baru try...kek banana marble

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...