Wednesday 23 July 2014

Pineapple Rolls



     Assalamualaikum dan selamat malam semua... Ada yang rindu kat aku tak... Hihihiii... Mana taknya, dah dekat dua minggu lebih aku tak update blog kesayangan aku ni... Aku bukan tak buat apa-apa pun, cuma sibuk buat biskut... Bila dah siap buat, tak sempat nak update jerr... Hari ni aku free sikit. Nak buat biskut pun tak berapa larat. Macam nak demam pun ada... Mau taknya, asyik dok ngadap depan oven yang panas tu... Hari ni kena rehat jugak... Takot hari raya nanti tak pasal-pasal orang sibuk raya, aku ni demam pulak... Ok la, berbalik kepada biskut raya pertama aku ni, aku mencabar diri untuk membuat tat nenas... Agak mencabar jugak bagi aku yang first time membuatnya... Lenguh tangan aku nak menekan tat tuuu... Untuk inti aku tak ikut resepi yang disediakan, aku cuma beli yang dah siap... Tak berapa rajin nak masak jem tu... Rupa tat nenas aku ni kalau tengok memang tak ada rupa sangat, tapi rasa kompem ada... Huhuhuu... Ok la, moh kita tengok resepinya....




PINEAPPLE ROLLS
Resepi : Chef Alan Ooi
Sumber : Rahel
C&P : Damai Qalbu

Bahan A
-220 gm mentega
-60 gm icing sugar [diayak]

Bahan B
-1/2 tsp vanilla essence
-1 biji telur [ambik yang kuning je mcm Rahel]

Bahan C
-250 gm tepung gandum [kalau boleh ayak sampai 3x]
-60 gm tepung jagung
-30 gm tepung susu

Glazing; 2 kuning telur


Cara membuat;
  1. Sebatikan bahan A.Tambahkan bahan B.Gaul rata.Masukkan bahan C.Uli hingga menjadi doh lembut.
  2. Tekankan ke dalam acuan tat gulung.Letak jem nenas.Gulung kemas.Susun dalam dulang pembakar yang telah digris atau diletak baking paper.Sapukan kuning telur.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 165 darjah celcius selama 20 hingga 25 minit.





Inti Nenas
-500 gm nenas
-150 gm gula
-2 kuntum bunga cengkih


Cara membuat;
  1. Buang kulit nenas, potong kecil.Blend hingga halus.
  2. Masak nenas, gula dan bunga cengkih sehingga pekat.
  3. Biarkan sejuk, buat bentuk bujur.





No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...