Tuesday, 5 March 2013

Talam Suji


   Salam kepada semua warga blog... Hmmm... Hari ni aku nak kongsi resepi talam suji. Ramai dah orang dok cuba buat kuih ni. Tapi aku ni baru berkesempatan nak buat. Memang ketinggalan jauh jugak la ni. Huhuhuu... Untuk resepi ni aku macam besa la, buat separuh adunan ja. Separuh adunan ni pun dapat banyak jugak. Siap boleh hantar kat jiran lagi. Kalau nak tengok resepi asal boleh tengok kat bolog citarasawan. Aku pun C&P dari situ. Nanti klik kat link dibawah tu yaa... La ni mai kita tengok rsepi separuh adunan yang aku dah buat dan dah derhaka sikit ni... Huhuhuu... Jangan marah yaa tuan resepi niii....


Kuih Talam Suji Chef Zubaidah
Sumber : Chef Zubaidah
C&P: Citarasawan / K1

Bahan-Bahan 1/2 adunan Loyang 6 x 6

Bahan Lapisan Bawah
-70gm tepung suji
-10gm tepung gandum
-1 biji telur
-pewarna lemon yellow
-50gm gula pasir
-375ml santan cair
-1/4 tsp garam

Bahan Lapisan Atas
-1 biji telur
-350ml santan pekat
-1/2 tsp esen vanila
-1 tsp garam
-70gm tepung gandum
-1/2 sudu makan tepung jagung [ aku tambah ]
-1/2 sudu makan tepung hoen kwee [ aku tambah ]
-30gm gula pasir
-80gm gula melaka
-1 tsp coklat emulco


Cara-cara :
  1. Satukan semua bahan lapisan bawah dan kacau di atas api sederhana hingga kental. Masukkan ke dalam loyang yang telah di alas dengan plastik, ratakan dan kukus selama 20 minit.
  2. Cincang gula melaka kemudian kisar bersama bahan lapisan atas. Tapis ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.
  3. Tuang ke atas lapisan bawah tadi, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit atau hingga masak.


Kalau  nak potong kuih, kena tunggu betul-betul sejuk...
Kalau tak, nanti nampak tak kemas macam kuih aku ni...

RESEPI ASAL

Kuih Talam Suji Chef Zubaidah
Sumber : Chef Zubaidah
C&P: Citarasawan / K1

Bahan-Bahan

Bahan Lapisan Bawah
-140gm tepung suji
-20gm tepung gandum (3Tbsp)
-2 biji telur
-pewarna lemon yellow
-120gm gula pasir
-750ml santan cair (3 1/4 cawan)
-1/2 tsp garam

Bahan Lapisan Atas
-2 biji telur
-700ml santan pekat
-1 tsp esen vanila
-1 1/2 tsp garam
-150gm tepung gandum (1 1/4 cawan)
-80gm gula pasir (1/4 cawan)
-200gm gula melaka
-1 tsp coklat emulco

Loyang 10 x 10

Cara-cara :
  1. Satukan semua bahan lapisan bawah dan kacau di atas api sederhana hingga kental. Masukkan ke dalam loyang yang telah di alas dengan plastik, ratakan dan kukus selama 20 minit.
  2. Cincang gula melaka kemudian kisar bersama bahan lapisan atas. Tapis ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.
  3. Tuang ke atas lapisan bawah tadi, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit atau hingga masak.


4 comments:

  1. Hi dik...sedap nya kuih talam ni...

    ReplyDelete
  2. Dapppp nya...tpg suji ada tu..x buat2 lagi pon..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lps ni kita pakat buat...
      huhuhuuu...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...