Saturday, 23 March 2013

Kek Puding Karamel Pelangi


  Salam kepada semua warga blog... Kek ni aku buat malam kemarin tapi pagi ni baru nak postkan. Tapi dah tinggal 1/3 lagi. Asyik dok ngap, ngap, ngap.... Heheheheee... Sekarang ni kan musim panas... Tekak pun rasa nak makan yang sejuk-sejuk ja kalau waktu macam ni. Aku pun buat la kek puding karamel ni. Dah lama dah aku tak buat untuk makan sendiri. Selalunya buat untuk orang lain... Tapi bila dah lama tak buat kek ni, rasa payah la pulak. Huhuhu... Aku start buat kek ni pun masa raya posa tahun lepas. Ni pon kak aku yang nak makan sangat. Dah la tak pernah tengok orang buat. Jumpa kat pasar ramadan pun tulis nama lain. Bila google tak jumpa resepi... Hampeh betol laa... Ingat lagi masa mula-mula buat dulu. Masa tu tak buat kale pelangi pun. Cuma buat dua kale ja. Hijau dan pink kalau tak silap. Masa tu buat pukul 3 pagi. Dah la esok nak raya. Kalau diingatkan memang berbaloi jugak la. Sebabnya hari raya tu jugak la kek ni lincin. Kek yang aku buat kali ni silap kat mana tak tau la sebab belang dia kurang cantik. Pastu kale ungu dia masuk dalam adunan puding. Sebelum ni buat tak penah jadi macam ni. Mungkin lama dah tak buat kot. Tapi apa-apa pun kek ni sedap la... Cecececcc.... Puji sendiri la pulokkk.... Dah la... Jom tengok resepi kat bawah ni....




Bahan-Bahan

Bahan A [ karamel ]
-50 gm gula kastor

Bahan B [ puding ]
-2 biji telur
-3 biji kuning telur
-1 tin susu cair
-2 sudu makan susu pekat
-50 gm gula kastor
-1/2 sudu makan tepung kastad
-1 sudu teh esen vanila

Bahan C [ kek ]
-140 gm gula kastor
-140 gm tepung gandum*
-2 sudu kecil baking powder* diayak bersama
-1 sudu kecil cream of tartar
-6 biji putih telur
-3 biji kuning telur
-130 ml air masak
-45 ml minyak jagung
-pewarna hijau = pandan, biru & ungu = esen vanila


Cara-Cara
  1. Bahan A : Buat karamel dalam loyang 8 x 8. Gerakkan loyang supaya karamel sekata pada setiap permukaan. Biar keras dan ketepikan.
  2. Bahan B : Campur semua bahan dan kacau dengan perlahan. Jangan sampai berbuih. Kemudian tapis ke dalam adunan karamel tadi.
  3. Bahan C : Mula-mula buat meringue dengan 6 biji putih telur. Pukul hingga kembang dan masukkkan separuh gula sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan cream of tartar dan pukul hingga bertanduk. Ketepikan. Pukul kuning telur dengan baki gula kastor hingga gula hancur, kemudian masukkan air dan diikuti minyak. Pukul hingga sebati. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata. Masukkan 1/3 adunan meringue kedalam adunan kuning telur. Kaup balik hingga rata. Kemudian masukkan lagi 1/3 adunan dan kaup balik lagi. Akhir sekali masukan adunan meringue selebihnya dan kaup balik sehingga sebati.
  4. Bahagi kepada tiga bahagian sama banyak dan masukkan pewarna dan perasa.
  5. Senduk satu adunan dan tuang diatas adunan puding tadi pada bahagian tengah. Sentiasa letakkan adunan kek di tengah-tengah. Buat dengan warna lain sehingga habis.
  6. Masak menggunakan kaedah " Water Bath " iaitu loyang kek di masukkan kedalam loyang yang lebih besar kemudian masukkan air. Bakar selama 1 jam pada 150C [ ikut oven masing-masing ]. 50 minit pertama api bawah sahaja, 10 minit terakhir api atas dan bawah.
  7. Setelah masak buka pintu oven sedikit dan biar kek dalam oven lebih kurang 20 minit. Kemudian baru keluarkanya. Sejukkan dan simpan dalam peti sebelum dihidangkan....



Mmmm...
Sedapnya.....

6 comments:

  1. Wahhhh...dia dh buat ek...kite ni bila lh nk buat x tau....resepi dh bkurun duk simpan x buat2 lagi...jadi ke idak belang2 nya nnti...suka puding tu..tinggi...kalau dpt merasa ni..pehhhh..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pa, buat dlu...
      kalau x berapa jd, buat lagi...
      biasa la, adat masak-masak ni...
      kejap jd, kejap x jd...
      : D

      Delete
  2. teringi buat kek ni lagi sebenarnya...sedapkan...lembut je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu...
      sejuk ja bila msuk tkak...

      Delete
  3. sama la asyik buat utk org je sendiri tak ada hu uuu
    sedapkan tetiba teringin lak tgk tayangan disini
    cantik kalernya tu

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...