Friday 29 March 2013

Chiffon Pulut Hitam



   Salam... Kali ni buat kek chiffon lagi, tapi kali ni buat chiffon pulut hitam.... Disebabkan tepung pulut hitam ada lagi, aku pun rajinkan diri buat kek chiffon ni. Rasa dia pun boleh tahan. Lemak-lemak sikit.Mungkin sebab guna pati santan kot. Tapi ada orang kata kek chiffon ni ada rasa berhampas. Aku pun takut jugak nak buat. Tawakal je la... Bila dah siap masak, dah sejuk, apa lagi potong & amek gambar dulu la. Lepastu baru makan. Bila makan tu rasa dia ok, boleh tahan.Tak menyesal aku buat. Tak ada rasa berhampas pun, heran jugak... Orang dalam rumah ni pun cakap ok... Lepas ni boleh la buat lagi.. Untuk resepi ni aku copy kat blog DTS oleh mat gebu. Mintak izin C&P kat sini yaaa....

Bahan 
-4 kuning telur (gred A)
-35 g gula halus [ aku letak 20 gm ]
-1/2 camca teh esen vanilla
-25 g tepung gandum*
-50 g tepung pulut hitam*
-1/2 camca teh "Double Acting Baking Powder"*(*disatukan dan diayak)
-75 ml pati santan
-2 camca besar minyak jagung

Bahan B
-4 putih telur gred A
-65 g gula halus [ aku letak 50 gm ]
-1/2 camca teh garam

Cara-Cara
  1. Putar kuning telur, gula halus dan esen vanilla hingga kembang. Perlahankan speed, masukkan tepung yang telah diayak berselang seli dengan santan hingga habis, gaul rata. Akhir sekali masukkan minyak jagung. Gaul rata dan ketepikan.
  2. Dalam mangkuk pemutar yang bersih dan kering, putar putih telur bersama garam hingga berbuih, masukkan gula halus sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga menjadi kental.
  3. Masukkan adunan n0.2 ke dalam adunan no. 1 dan gauldengan kaedah kaup balik hingga rata. Masukkan dalam tin chiffon (mat tak sapu apa2 kat tin tu), ratakan dan bakar dalam oven pada suhu 180C selama 20 minit, kemudian turunkan suhu kepada 160C dan bakar lagi selama 25 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan terbalikkan serta merta tin chiffon dan biar kek sejuk dalam keadaan sebegini. Keluarkan kek dan hidangkan.


Nampak je gelap...
Tapi sedap...

2 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...