Saturday 26 October 2013

Biskut Lidah Kucing Mocha



      Assalamualaikum... Hari ni aku updaate pasal biskut lidah kucing yang sangat hot time raya puasa dulu... Masa tu aku tak sempat nak buat lagi... Cuma sempat tengok orang lain buat... Hahahaa... Aku berjaya buat biskut lidah kucing ni pun sebab K1 dah bagi satu loyang lidah kucing kat aku... Loyang tu aku dapat masa bulan puasa. Patutnya aku dah sempat buat masa tu, tapi sebab sibok dengan benda lain, terpaksa la tunda sampai hari raya haji hari tu.... Alhamdulillah... berbaloi K1 bagi sebab biskui lidah kucing ni menjadi walaupun rupa dia tak berapa smooth... Hehehe... Tak kisah, janji sedap... Terima kasih K1 sebab bagi hadiah loyang lidah kucing ni... Anak buah aku pun kata sedap... Mungkin sebab biskut ni rangup kot... Lepas ni boleh buat yang pelangi pulak.... Jom kita tengok resepi kat bawah ni....








Biskut Lidah Kucing Mocha
C&P : Kak Wan


Bahan-bahan

-250gm mentega
-175gm gula kaster
-75ml putih telur
-250gm tepung gandum - ayak
-1 sudu makan mocha paste
-1/4 baking powder (x letak)**
-1/2 sudu teh emplex (perangup biskut) (guna 1/4 saja)
-30gm chocolate rice (K1 tambah)
-Loyang lidah kucing - di gris dengan mentega


Cara-cara
  1. Pukul mentega dan gula hingga berkrim. Masukkan putih telur sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati. Masukkan mocca paste dan gaul rata.
  2. Masukkan tepung dan kaup balikkan dengan spatula hingga rata. Masuukkan coklat rice, gaul rata.
  3. Masukkan adunan ke dalam piping bag dengan nozzle bulat dan picit lurus memanjang ke dalam loyang.
  4. Bakar di dalam oven yang telah di panaskan dahulu pada suhu 150C selama 15-20 minit.





sangat rangup...
krup, krup, krupppp....




4 comments:

  1. Salam Syapex....sedapnya biskut lidah kucing ni...nampak pun dh tau rangup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm...
      memang sdp & rangup...
      sesuai bt kudapan masa tgk tv...

      Delete
  2. Selain mocha..boleh ganti perisa lain x?

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...