Wednesday 30 October 2013

Banana Yeast Bread




       Assalamualaikum.... Tangan ni tetiba rasa nak menguli roti la pulak... Hehehee... Ngada-ngada la aku ni.... Sebenarnya ni N3 tertunggak masa buat kek pisang dulu... Agak lama jugak la N3 ni terpemdam dalam drart. Hari ni baru sempat nak tunjuk kat blog aku ni... Kebetulan masa buat kek pisang dulu ada sikit lagi baki pisang, tu yang buat roti pisang ni. Kalau ikutkan memang tak pernah lagi makan roti yang ada pisang ni. Apa salahnya kalau cuba buat. Alhamdulillah, menjadi. Rasa pun sedap. Dengan aroma pisang yang harum manis-manis tu buat nak makan banyak biji roti ni... Ok la jom kita layan resepi kat bawah ni....






Banana Yeast Bread
souce: jkitchenlog
C&P : Izah


-200 gr bread flour
-1 tsp instant dry yeast
-20 gr caster sugar
-150-160 gr banana puree (from 2 medium bananas)
-40 ml milk
-20 gr unsalted butter
-1/4 tsp salt

*saya tambah setengah biji telur [ aku pun tambah ]



  1. Combine bread flour, yeast, and caster sugar in a bowl. Make a hole in the center. Add banana puree and milk. Mix well.
  2. Add butter and salt. Mix until dough is smooth and glossy - it will be very sticky. Cover and rest for 1 hour.
  3. Punch dough down and set aside for 10 minutes. Grease and flour a baking pan.
  4. Spoon dough into the prepared pan and use a spatula to smooth the surface. Cover or spray with water (to prevent skinning) and let rise for 1 hour.
  5. Preheat oven to 180C. Bake for 20-25 minutes. Cover with foil to prevent excessive browning.


*doh roti ni agak lembik sikit, jadi saya tambah 2 sudu besar tepung lagi.  [ aku tambah lagi +- 30gm sebab adunan lembik ]




Selamat Meroti...



2 comments:

  1. bestnya meroti.. tangan ni agak keras nak menguli tu yg susah nak buat roti hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. lenguh jgk kalau nak uli roti ni...
      klau ada BM senang sikit kerja...
      hehehee...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...