Thursday, 27 November 2014

Seafood Pizza



    Assalamualaikum semua... Agak lama aku tak timbul kat blog ni... Hampir tiga minggu lebih rasanya... Biasa la agak sibuk sikit.. BW pun sekadar kejap-kejap ja... Komen pun tak sempat nak tinggalkan... Yang buat aku sibuk tak sempat nak update blog ni sebabnya dalam bulan ni aku ada amek tempahan kek. Tak banyak mana pun. Cuma orang terdekat ja.. Nak rasa jugak macam mana bila amek oder ni... Memang penat rupanya... Nak layan kerenah pelanggan lagi... Ada nak kek murah dan sedap, tapi nak harga murah... Pening jugak la... Lepas ni kalau nak buat open oder kena pikir dua tiga kali la dulu...Lepas tu berlaku banjir pulak kat kampung aku ni... Rumah aku pun air naik jugak... Tak teruk sangat la, cuma penat nak mencuci ja... Hihiii... Berbalik pada resepi hari ni, aku ada buat seafood pizza... Pizza ni yang dua minggu lepas... Hihiii... Memang dah habis la... Resepi asal topping dia letak daging. Tapi aku buat letak seafood. Letak isi udang dan sotong. Selain tu aku letak juga jejari ketam, bebola udang dan sotong... Lagi mewah rasanya tau. Untu base piza ni aku dah cuba kedua-duanya dan aku lebih suka base II. Base I pun ok jugak... 




Seafood Pizza


Pizza base I :
-2 cawan tepung gandum
-2 sudu kecil yis segera mauripan
-2 sudu besar susu tepung
-160 ml air suam
-1 sudu besar gula halus
-1/2 sudu kecil garam
-1/2 sudu besar bread softener (pelembut doh)
-1 sudu besar olive oil atau marjerin/mentega cair


Cara-cara :
  1. Rendam yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang baik akan mengeluarkan buih).
  2. Dalam mangkuk/bekas berasingan, campurkan kesemua bahan yang selebihnya dan gaul/ramas dengan hanya menggunakan jari. Kemudian, buatkan lubang di tengah-tengahnya dan tuangkan yis tadi perlahan-lahan. Uli sehingga menjadi doh yang elastik.
  3. Simpan doh di dalam satu bekas yang agak besar dan tutup kemas dgn kain lembab. Rehatkan doh selama 45-50 minit.
  4. Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan acuan/loyang/pan pizza. Lengserkan sedikit dengan minyak zaitun.
  5. Keluarkan doh dari bekasnya. Tumbuk-tumbukkan sedikit untuk keluarkan angin. Kemudian letakkan doh di dalam pan dengan hanya menekan dengan telapak tangan sahaja. Tidak perlu dicanai (tapi kalau nak, boleh juga). Ratakan doh sehingga padat.
  6. Cucuk permukaan doh dengan garpu dan sapukan dengan minyak zaitun di tepi-tepi doh dengan berus pastri(supaya ia akan kelihatan cantik dan berkilat setelah masak). Biarkan ia rehat selama lebih kurang 10 minit.
  7. Bakar doh selama 7-10 minit. Kemudian keluarkan dari oven.
  8. Akhir sekali ratakan dengan sos tomato, mayonis dan bahan-bahan topping yang lain. Tuangkan sos keju dan taburkan keju parut.
  9. Bakar selama 20 minit atau hingga keperangan.


Pizza base II :
-2 cawan tepung roti
-2 sk yis mauripan
-90 ml air suam
-70 ml susu segar suam
-1 sk garam halus
-2 sb gula
-1 sb marjerin
-1 sb susu tepung


Cara-cara :
  1. Satukan kesemua bahan(kecuali susu segar dan air) di atas ke dalam satu bekas besar dan gaulkan rata.
  2. Kemudian tuangkan susu segar dan air. Uli sehingga menjadi doh yang elastik.
  3. Kemudian rehatkan doh(tutup dengan kain lembab) selama 1 jam.
  4. Panaskan oven pada suhu 180C. Sesudah itu, tumbuk-tumbukkan doh tadi dan canaikan mengikut saiz dulang/pan yang digunakan. Sapukan sedikit minyak zaitun/minyak masak pada dulang tersebut dan ratakan dengan doh tadi. Cucuk-cucukkan doh dengan garpu. Bakar selama 5 minit. Keluarkan.
  5. Untuk menyusun topping : Sapukan sos tomato dan mayonis di serata doh pizza, diikuti dengan toppingnya. Kemudian tuangkan sos keju di atasnya dan taburkan dengan keju parut dan oregano. 
  6. Bakar selama 20 minit atau sehingga keperangan.





Topping/Filling : (2 large pizza)
-400 g daging cincang (dicincang/minced) ( ganti dgn udang & sotong )
-3 ulas bawang putih (dicincang)
-1 labu bawang besar (dihiris dadu kecil)
-1/2 botol sos spagetti lada hitam (lain-lain pun boleh)
-sedikit garam dan gula
-3 sudu besar mentega


untuk hiasan :
-sedikit oregano kering
-cendawan shitake
-hirisan nenas ( x letak )
-hirisan kapsikum
-hirisan bawang besar
-keju parut
-lain-lain ikut suka


Cara-cara : 
  1. Panaskan mentega di dalam kuali. Tumis bawang putih dan bawang besar sampai perang.
  2. Masukkan minced beef/chicken dan kacau rata-rata. Biarkan ia kering seketika. Kemudian masukkan bahan-bahan selebihnya.
  3. Kacau hingga pekat/kering.





( aku x buat )
Untuk Sos Keju :
* 1 1/2 cawan susu segar
* 1 sudu besar mentega
* 1 sudu besar tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
* 100g cream cheese
* sedikit lada sulah
* sedikit gula dan garam


Cara-cara :
  1. Cairkan mentega di dalam periuk/saucepan. Masukkan susu dan krim keju. Kacau hingga keju hancur. Masukkan bancuhan tepung, lada sulah, gula dan garam. Kacau lagi hingga pekat

Jika tak nak menggunakan sos keju, boleh je skip, ok. Tapi kalau letak, lagilah makan bertambahtambah. Enak bangat!!







11 comments:

  1. assalmualaikum syafex, nampak sedap dan mewah pizza akak pun teirngin nak buat lama gak tak buat base sndiri selalu beli base yg readymade hahaaha malasss lah tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'alaikummussalam...
      kt sini sush nk jumpa yg readymade...
      so, kena rajinkn jgk lah..
      hihiii...

      Delete
  2. Baru mama teragak nak makan pizza, Syafiq dah hidang kat sini. Kalaulah Syafiq dok sebelah rumah mama, kan senang terus hidang atas meja mama je. Mama tinggal duduk dan ngap je! Hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kn mama...
      klau dok sblh rumh @ sbrang jln blh p hantar..
      hihiii...

      Delete
    2. tu la kn mama...
      klau dok sblh rumh @ sbrang jln blh p hantar..
      hihiii...

      Delete
  3. Tak payah susah payah order delivery kan? haha.. buat sendiri boleh ikut selera tekak..nice!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni sy sokong...
      nk ltk byk mn toppin pn boleh...

      Delete
  4. Salam Syafiq,

    Terliuq aih!

    ReplyDelete
  5. pizzzzaaaa... mmg all time feveret...

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...