Thursday, 18 July 2013

Puding Karamel



    Salam semua... Hari ni menu berbuka aku puding karamel. Puding ni memeng antara puding yang top la kalau masa musim puasa ni. Tambah-tambah lagi makan waktu cuaca panas.. Memang mengasyikkan la... Sepotong pun tak cukup... Aku ni pun dah kecur air liur masa nak amek gambar puding ni. Satu ja masalah puding ni, tiap kali buat kompem ada lubang-lubang kat dalam puding tu bila kita potong. Tu pun aku dah ikut step yang betul. Tapi tak pa la kan, janji puding ni menjadi... Ok lah... Jom kita layan resepi kat bawah ni...



Bahan-Bahan

Bahan Karamel
-3 sudu besar gula kastor


Bahan Puding
-4 biji telur Gred A
-1 tin susu cair
-4 sudu besar susu pekat manis
-1 sudu teh tepung kastad
-1 sudu teh esen vanila


Cara-Cara
  1. Buat karamel dalam loyang dengan menghanguskan gula hingga bertukar warna perang. Gerak-gerakkan loyang supaya karamel sekata. Jangan hanguskan terlalu lama, nanti rasa pahit. Sekadar gula cair dan bertukar warna perang. Biar sejuk, ketepikan.
  2. Dalam mangkuk lain, satukan semua bahan puding dan kacau dengan whisk. Kacau perlahan-lahan jangan sampai berbuih.
  3. Tapis adunan puding tadi kedalam loyang karamel.
  4. Masak secara ''water bath'' selama 40-50 minit atau sehingga masa pada suhu 150C. Tutup loyang dengan aluminium foil. Boleh juga dikukus.
  5. Setelah masak, sejukkan dahulu baru di masukkan kedalam peti sejuk.
  6. Terbalikkan dalam pinggan dan potong. Sedap dinikmati ketika sejuk.




Slruppp...

7 comments:

  1. assalam
    ehh samo kita puding karemel he hee cuma beza ada telur dan tidak tp yg pasti dua2 bestt utk berbuka puasa kan
    cuma

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best...
      sejuk tekak bila telan..

      Delete
  2. cantik je kejadiannya...lubang2 tu normal le kan..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila tgk org lain bt x da lubang2, rasa jeles plk...
      huhuhuu...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...