Sunday 8 September 2013

Baked Yogurt Cheese Cake




   Assalamualaikum.... Kembali lagi dengan kek keju... Pagi-pagi hujung minggu ni jom kita layan kek keju yang lemak berkrim ni. Makin bertambah la lemak-lemak kat badan tuuu.... Kali ni buat yang letak yogurt jugak. Tapi kali ni buat cara bakar. Sangat sedap dan memang sedap... Makan sejuk-sejuk lagi sedap... Tambah-tambah bila simpan 2, 3 hari dalam peti ais tu. Lagi terasa lemak berkrimnya... Walaupun cream cheese yang digunakan tak bayank sangat sebab dah ganti dengan yogurt, rasa tetap maintain bagi aku... Sangat sesuai buat menu minum petang... Resepi ni pun aku amek kat kak ros / jintanmanis.... Meh kita layan resepi kat bawah ni....






Baked Yogurt Cheese Cake
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

ros guna acuan srpingform 20cm [ aku guna loyang bulat 8'' yang dialas dengan baking paper pada dasar dan tepi loyang ]

-180 gram Plain Yogurt ( yogurt di buang airnya baru ditimbang) kat malaysia boleh guna natural yogurt jenama nestle
-120 gram tepung gandum [ aku guna tepung kek ]
-60gm gula
-180gm cream cheese philidelphia [ aku guna yang tatura ]
-4 biji kuning telur
-200 ml whipping cream

Bahan untuk meringue
-4 biji putih telur
-80 gram gula


-cara menapis air yang terdapat pada plain yogurt, ambil penapis, alaskan dengan kicthen towel ( tisu dapur) , curahkan plain yogurt dan letakkan di atas bowl, pastikan tapis dan bowl tengah-tengah nye ade ruang, macam kita perah santan tu lah, biarkan selama 1 hingga 2 jam. selepas itu anda akan dapati ade air pada dasar bowl, ambil plain yogurt yang siap dibuang air nye baru ditimbang.


Topping
-coklat cair atau coklat Hesley yang dalam botol tu. [ aku guna lebihan coklat ganache ]


Cara-cara
  1. Bakar guna kaedah water bath, letakkan air pada dulang pembakar dan panaskan pada suhu 160 darjah [ aku bakar pada suhu 140C. kalau lebih dari tu, nanti kek merekah ].
  2. Kemudian putar cream cheese bersama gula hingga lembut,masukkan pula kuning telur dan pukul hingga agak kembang, selepas itu masukkan plain yogurt dan sebatikan dalam adunan.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan curahkan pula whipping cream kacau sebati. ketepikan.
  4. Buat meringue- pukul putih telur hingga berbuih, baru masukkan gula, pukul hingga betul-betul kental dan menjadi meringue, cara nak tau putih telur tu dah betul2 kembang, bila kita terbalikkan bekas adunan, putih telur tu elok je terletak dan tidak jatuh.
  5. Bahagi adunan meringue pada 3 atau 4 bahagian dan masukkan ke dalam adunan kek tadi sedikit demi sedikit dengan menggunakan kaedah kaup balik, jangan terlalu lama mengacau meringue, takut overmix, pastikan meringue betul-betul sebati dalam adunan kek dan jangan gunakan mixer, gunakan senduk kayu atau spatula.
  6. Alas dasar springform dengan baking sheet dan sapukan marjerin di keliling acuan, curahkan adunan , ambil coklat cair dan paipkan di atas permukaan kek dan lorekkan menggunkaan lidi mengikut kreativiti masing-masing. balut sedikit bawah acuan kek spring foam hingga separuh ketinggan acuan dengan alumunium foil supaya air tidak termasuk dalam acuan.
  7. Bakar selama 70 ke 80 minit atau sehingga permukaan kek menjadi perang, sejukkan atas redai, setelah sejuk baru masukkan ke dalam peti ais selama 2 hingga 4 jam baru dipotong, hidangkan sejuk baru sedap dimakan, selamat mencuba.




Sungguh lembut dan lemak berkrim...
Tak manis sangat...
Sangat sedap...



4 comments:

  1. SALAM... cantiknya cheese cake dia ///sedapnya baked cheese dah lama dah tak buat ...copy paste resepi dulu ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'assalam....
      memang sedap...
      kalau start mkn dh x leh controllll.... : )
      silakan, nti bleh la cuba...

      Delete
  2. terernya dia ciskek!!!1 akak salute dik!!
    tengok ruper pon dh tau ke'soft'an nya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada terer sgt pon...
      ni masih dlm pembelajaran lg...
      : )

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...