Thursday, 12 September 2013

Puding Roti Pelangi




    Assalamualaikum semua... Sekarang ni dah start musim hujan... Hampir tiap-tiap hari dok hujan. Tapi tak la lebat mana pun... Hujan-hujan ni layan puding pun ok jugak kan... Sejuk-sejuk hujan, sejuk lagi puding aku ni... Ahaksss... Rasanya buat puding ni pun tak la susah sangat. Cuma nak titik-titik sebahagian adunan yang dah letak warna kat atas puding tu ja... Bila dah siap, memang nampak menarik. Rasa pun sedap sebab ada letak sunquick oren. Ok la, jom kita pakat buat puding waktu musim hujan ni... Jom-jom...







PUDING ROTI PELANGI
By : Cik Mai / My Resepi
C&P : Azlita / MasamManis

Bahan-Bahan [ aku guna loyang 6x6 ]

-7gm agar-agar serbuk [ aku guna 10gm agar-agar bertali ]
-300 ml air [ aku letak 500ml ]
-1biji telur
-1 tin susu cair
-3 sudu makan susu pekat manis
-3 keping roti
-3 sudu gula
-1 sudu besar sunquick [ aku letak 2 sudu besar ]
-1 sudu teh pate lemon [ tak letak ]
-1 sudu teh esen vanila
-Pewarna hijau, merah, purple, biru


Cara-Cara
  1. Masak agar-agar dgn air dan gula hingga agar-agar dan gula larut
  2. Dgn menggunakan blender, kisar roti bersama telur, susu cair dan susu pekat manis hingga sebati.
  3. Tuang bahan yg dikisar tadi ke dalam periuk agar-agar tadi dan terus memasak dengan api yang perlahan sambil dikacau hingga didih.
  4. Masukkan sunquick dan esen vanila. Biarkan masak seketika.
  5. Tutup api dan masukkan paste lemon kacau rata
  6. Ambil sedikit 1/4 daripada adunan dan bahagikan kepada beberapa bahagian dan letakkan pewarna pada setiap bahagian yang telah diasingkan
  7. Baki adunan yang tidak diwarnakan tadi, di tuang ke dalam loyang yang telah dibasahkan dahulu dengan air. Ketepikan
  8. Kemudian ambil adunan yang telah diwarnakan tadi dan titiskan atas puding dalam loyang tadi secara berselang seli antara satu warna dengan warna yang lain
  9. Buat hingga habis. Kemudian sejukkan.



Tengok warna pun dah menarik...
Tak sabar nak makan...



5 comments:

  1. dah mcm corak batik pun ada atas tu...cntik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lps ni kena 2kar nama pudig roti batik la pulokk...
      hehehee....
      : )

      Delete
  2. masyaallah tantiknyaaaaa ana suka la ... colorful macam ni .. masuk tekak lagi nyaman tekak ni hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sdp, berbaloi kalau buat...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...