Sunday 11 November 2012

Roti Gulung Sambal Ayam bersalut bread crum




   Selamat pagi.... Hari ni aku nak kongsi satu resepi sarapan pagi yang aku buat untuk aku sorang saja hari ni. Ye la, awal-awal lagi mak & ayah aku dah keluar pi keduri. Gotong-royong nak masak. Besa la. bila start cuti sekolah banyak kenduri kawin & bersunat. Aku pi makan boleh la.. Hehehee... Berbalik pada resepi ni, aku cuma guna sambal ayam yang semalam saja. Rasanya tengahari memang tak makan sambal ni sebab nak pi kenduri. Daripada membazir, boleh buat inti roti... Jom tengok bahan-bahannya...




Bahan-Bahan

-2 keping roti sandwich
-lebihan sambal ayam
-1 biji telur ayam
-bread crum
-1/4 biji lada benggala [ didadu ]
-1biji bawang merah [ didadu ]
-1/2 sudu teh oregano flakes
-sedikit serbuk lada putih
-mentega untuk disapu pada roti


Cara-Cara
  1. Carik-carikan isi ayam. Dalam mangkuk, satukan isi ayam, lada benggala, bawang, oregano flakes dan lada putih. Gaul rata.
  2. Sapu mentega pada roti. Letak bahan-bahan  dalam mangkuk tadi diatas roti dan gulung.
  3. Pukul sedikit telur. Celup roti kedalam telur dan golekkan di atas bread crum.
  4. Goreng dalam minyak yang banyak dan panas.
  5. Apabila kuning keemasan, angkat dan letak di atas tisu.
  6. Sedia dinikmati.




Mmmmm....


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...