Wednesday 20 January 2021

Moist Yogurt Chocolate Cake


     Assalamualaikum semua... Musim covid ni kerja buat kek je aku ni... Nak buat macam mana , dah tak leh nak pi mana-mana... Duduk rumah buat kek lahh... 22 january ni perlis dah kena laksanakan PKP. So, jangan nak merayap pi mana-mana la pulak. Duk rumah diam-diam. Ada pahammm... Berbalik pada resepi hari ni, aku nak share resepi kek coklat... Kek coklat ni aku guna yogurt ganti sour cream. Yogurt ni pun sebab lebihan masa buat pana cotta buah naga hari tu... Mau tak lebih sebab aku beli yogurt saiz besar. Cari yang saiz kecik habis... Yang kecik pun ada yang berperisa. Terpaksa la beli saiz besar. Bila dah ada lebihan tu terjadi la kek coklat ni... Tu pun ada sikit lagi... Nanti aku share resepi lain pulak yang guna yogurt ni. Untuk resepi ni aku buat separuh adunan. Separuh adunan pun besar jugak kek ni. Memang moist kek ni, tapi kalau nak makan kena tunggu 5 minit dulu bila baru keluar dari peti sejuk. Sebab kalau terus makan tak best. Dia rasa keras sikit. Lagi satu, gula tu aku guna gula perang. Kalau kek coklat aku memang suka guna gula perang sebab dia kurang manis. Nanti kek tu rasa pahit-pahit sikit. Kalau tak suka rasa pahit tu guna gula kastor la... Kalau ada yang nak mencuba keenakan kek coklat ni boleh tengok resepi kat bawah tu.... 
 

 
Moist Yogurt Chocolate Cake
C&P : Roz@HomeKreation (
Moist Sour Cream Chocolate Cake )
Sumber-kek : AllRecipes ( di alih bahasa oleh HomeKreation)
Sumber-Chocolate Ganache : HomeKreation
Saiz: 7" bulat

BAHAN2:
1/2 cwn Serbuk Koko
1/2 cwn Air Panas
1/2 cwn Mentega - di lembutkan
1 1/4  cwn Gula ( aku guna gula perang )
2 bj Telur
1 st Esen Vanilla
1 1/2 cwn Tepung Kek*
1 st Baking Soda*
1/2 st Baking Powder*
(* ayak sekali )
1/2  cwn Sour Cream ( aku ganti yogurt )


CARA2
  1.  Sediakan 2 biji loyang bulat saiz 7 inci & alas dengan baking paper.
  2. Campurkan koko & air panas. Ketepikan.
  3. Pukul mentega & gula sehingga gebu. Masukkan EV & telur sebiji2 sambil di pukul rata. Gaulkan tepung & yogurt berselang-seli sehingga habis & sebati. Akhir sekali, gaulkan bancuhan koko tadi.
  4. Tuang adunan sama banyak ke dalam loyang .Bakar 170C selama 45 minit sehingga masak (test dgn lidi).
  5. Keluarkan dari acuan selepas 10min dan sejukkan. Potong setiap kek kepada 2 lapisan. Lapiskan /di sapukan dgn chocolate ganache.


 
CHOCOLATE GANACHE:

450g Coklat - potong kecil
300g Cream
  1. Panaskan cream secara double boiler. Masukkan coklat. Kacau sehingga coklat cair sepenuhnya.
  2. Sejukkan sebelum di dimasukkan ke dalam paiping bag. Simpan di dalam peti sejuk sehingga ganache menjadi keras ( Keluarkan 10 minit lebih awal dari peti sejuk sebelum digunanak sebab ganache agak keras . Nanti susah nak sapu pada kek ).



Cara Melapis Kek
  1. Letak sekeping kek atas papan kek. Paipkan chocolate ganache dan ratakan. Letak sekeping kek lagi. Ulang hingga lapisan kek yang terakhir.
  2. Salut seluruh kek dengan baki chocolate ganache. Hias ikut kreativiti anda.
  3. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.

1 comment:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...