Thursday, 1 May 2014

Carrot Chiffon Cake



    Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.... Hari ni aku nak tayang kek chiffon sempena hari pekerja. Selamat bercuti semua dan selamat bekerja kepada yang terpaksa kerja... Hihihiii... Memang dah lama aku tak merasa kek chiffon ni.... Terasa kelembutan bila gigit kek chiffon tu. Tapi kali ni aku mencuba kek chiffon yang agak menarik sekali. Mau tak menarik, sebab ada letak parutan carrot... Memang sangat unik sekali. Selalunya kita makan kek chiffon rasa pandan atau pun perisa yang biasa-biasa. Untuk kali ni aku mencuba sesuatu yang kelainan. Baru nampak rare sikit... Hihihii... Rasa pun sangat sedap. Ala-ala kek carrot pun ada. Tapi amat jauh sekali la sebab kek carrot tu agak maist, tapi yang ni ala gebu-gebu gitu... Kek ni aku buat guna loyang saiz 20 inci, so nampak rendah sikit. Kalau nak tau macam mana rasa kek chiffon ni, boleh la tengok resepi kat bawah dan cuba buat sendiri...







Carrot Chiffon Cake

Ingredients:
(makes one 17cm/18cm cake)

-4 egg yolks (use large eggs)
-20g caster sugar
-50g vegetable oil
-30ml freshly squeezed orange juice [ aku guna jus sunquick ]
-1 teaspoon vanilla extract
-80g cake flour
-50g carrot, grated

-4 egg whites (use large eggs)
-45g caster sugar


Method:
  1. Place egg yolks in a mixing bowl. With a balloon hand whisk, whisk the yolks a little. Add in sugar and whisk to combine. Add in vegetable oil gradually, whisk to combine. Add the orange juice and vanilla extract, whisk to combine. Add in grated carrot. Mix to combine. Sieve over the flour and whisk till the flour is fully incorporated. Do not over mix. Set aside.
  2. Place egg whites in the mixing bowl of the mixer, make sure the bowl is clean and dry. Beat egg whites on low speed until mixture becomes frothy and foamy. Add half of the sugar and turn to high speed and beat the mixture. Continue to add in the remaining sugar mixture and beat until the egg whites reaches the soft peak stage.The soft peak stage is reached when the peaks of the whites curl over and droop slightly. The egg whites should appear smooth and glossy.
  3. Add the beaten egg whites into the egg yolk batter in 3 separate additions, each time folding gently with a spatula (or a balloon whisk) until just blended.
  4. Pour batter into a 17 or 18cm chiffon tube pan (do not grease or line the pan). Tap the pan lightly on a table top to get rid of any trapped air bubbles in the batter.
  5. Bake in pre-heated oven at 180 degC for 30 mins, or until a toothpick inserted into the centre comes out clean, when lightly pressed the cake will spring back. Invert the pan immediately and let cool completely before unmould. To remove the cake from the pan, run a thin-bladed knife around the inside of the pan and the center core. Release the cake and run the knife along the base of the pan to remove the cake.







6 comments:

  1. syapex...
    kak nita ni follower baru ni..
    dah dua tiga kali dah singgah sbb berkenan sangat kek2 yag kemas ,cantik, dan menawan tuh...
    Carrot Chiffon kek ni pon nampak gebuss gitu...nnt boleh akak cuba pula..
    Tq ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab sudi melawat blog sy ni..
      lps ni boleh la cuba carrot chiffon cake ni, tak rugi tau...

      Delete
  2. Nak sepiring... terlior!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alolooo...
      dh lesap dlm perot la...
      hihihihii...

      Delete
  3. sedapnya..nnt akk pun nk cubalh..mnarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la kak...
      mana tau kena dgn tekak..

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...