Sunday, 23 February 2014

Puding Kek Kopi



   Asalamualaikum dan selamat petang semua... Hari ni aku nak share satu resepi yang agak sesuai jugak la kalau dinikmati ketika cuaca panas macam sekarang ni... Resepi yang mempunyai 3 gandingan yang mantap... Apa gandingan tu... Yaa... Gandingan antara agar-agar, kastad dan kek... Nampak sangat mewah kan... Penuh dengan rasa dan nikmat yang teramat sangat kalau makan di kala cuaca yang panas terik... Memang rugi kalau sapa yang tak dapat merasainya... Kalau ada yang dah tergoda tu, boleh la tengok-tengok resepi kat bawah ni... Oh ya, untuk resepi asal buat guna loyang 8x8, tapi aku pulak guna loyang bulat 8''....





Puding Kek Kopi

Bahan-Bahan

Lapisan Kopi - klau nk lapisan tebal, doublekan sukatan adunan [ aku gandakan adunan ]
-1 tsp agar-agar serbuk
-250ml air
-1 1/2 tbsp gula pasir kasar @ ikut manis mana nk
-3tsp kopi segera - akak guna Nescafe 3 in 1 Rich

Cara-Cara
  1. Bancuh agar-agar dengan sedikit air & masukkn dlm periuk bersama-sama air & gula. Didihkan & biar merenih dlm 2 minit
  2. Tutup api. Masukkn kopi segera. Kacau sebati & tuang dlm loyang 8 yg telah dibilas dgn air tanpa perlu dilap lg.








Lapisan Kastad
-2 tbsp kastad
-80gm gula pasir kasar
-3tsp agar-agar serbuk
-50ml air
-200gm susu cair
-500ml air
-1tsp esen vanila


-Sebiji kek span- bakar dlm loyang 9. Pastu belah 2 kek & potong ikut saiz loyang 8

Cara-Cara
  1. Didihkan 500ml air
  2. Campurkan tepung kastad, gula & agar-agar dlm mangkuk. Masukkn 50ml air & kacau sebati
  3. Apabila air dh mendidih, masukkn bancuhan agar-agar td. Kacau sebati hgga mendidih
  4. Masukkn susu cair & esen vanila. Renihkan lbh kurang 1 minit
  5. Cakar2kan lapisan kopi td & tuang lapisan kastad di atasnya
  6. Apabila lapisan kulit dh terbentuk di atas permukaan lapisan kastad, letakkan kek secara berhati-hati. Tekan2 sedikit tp dengan perlahanlahan. Biarkan sejuk selama 4 - 5 jam @ hgga lapisan kastad benarbenar keras. Apabila dh sejuk, lalukan pisau plastik di tepi dalam loyang untuk melonggarkan puding. Pastu telangkupkan dengan berhati-hati...Potong & hidang





Selamat Mencuba...

6 comments:

  1. salam..

    wah..cantiknya lapisan kek tu..memang mantap la dengan gabungan ketiga-tiganya..sedap!

    ReplyDelete
  2. Aduh mak aii!!! asik telan ailior la kite....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar akak, sabar...
      hihii...

      Delete
  3. Salam..mmg. nampak sedap..harus cuba nie..

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...