Thursday 5 March 2015

Puding Permata




    Assalamualaikum semua... Ni N3 pertama untuk bulan 3 ni... Sekarang ni kan cuaca panas sangat. Nak membaking pun tak berapa rajin. Kurang selesa. Tapi, Alhamdulillah, petang tadi hujan dah turun. Sejuk sikit suasana kat kampung ni. Dah berhari-hari terasa bahang panas ni... Disebabkan sekarang ni cuaca panas, kan elok kita makan benda-benda yang sejuk ni... Contohnya macam puding yang aku buat ni... Sejuk tekak... Kalau ikut resepi asal, yang permata tu letak serbuk koko. Tapi aku dah derhaka pi letak pewarna... Ada nampak macam permata tak...? Kalau tak nampak, buat-buat nampak lah yeerr... Hahahaa.. Ok, byee...







Puding Permata
Bahan-bahan ( Loyang 7in x 7in )


Bahan untuk agar-agar
300ml air
200ml susu cair (saya guna susu segar)
125gm gula pasir
2 sudu besar serbuk koko ( ganti pewarna merah, ungu & biru )
1 sudu besar serbuk agar-agar


Bahan untuk kastad :
500ml air
400ml susu cair / susu segar
250gm gula pasir
10gm serbuk agar-agar
1 1/2 sudu besar tepung kastad - dibancuh dengan 3 sudu besar air


Cara-cara
  1. Untuk agar-agar masak air, susu dan gula pasir hingga mendidih. Masukkan serbuk koko dan kacau rata. Masukkan pula serbuk agar-agar dan masak hingga mendidih. ( Disebabkan aku tak letak serbuk koko, aku bahagi adunan kepada 3 bahagian dan letak pewarna. )
  2. Tapis agar-agar ke dalam loyang dan sejukkan. Apabila telah sejuk, potong dalam bentuk dadu yang comel-comel. Ketepikan kejap.
  3. Untuk kastad masak air, susu dan gula hingga mendidih. Masukkan bancuhan tepung kastad dan kacau hingga sebati. Masukkan pula serbuk agar-agar dan masak hingga mendidih dan pekat.
  4. Tuang bancuhan kastad ke dalam loyang (bukan dalam loyang agar-agar tadi) dan masukkan pulak agar-agar yang dipotong dadu tadi. Sejukkan hingga keras.






1 comment:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...