Sunday 18 January 2015

Choco Mousse Brownies



    Assalamualaikum dan selamat pagi semua... Errr, rasanya dah nak masuk waktu tengahari dah ni... Tak pa la, janji masaih pagi kan... Selamat berhujung minggu jugak... Hari ni aku nak share resepi kek yang sangat mudah dan ringkas cara pembuatannya. Resepi ni aku dah save lama dah. Rasanya penghujung tahun 2011. Lama tu dok peram resepi ni. Aku dapat resepi ni kat Myresepi... Masa tu tempat tu la yang top kalau nak cari resepi... Waktu tu aku tak berapa rajin lagi nak buat kek-kek ni. Cuma rajin simpan resepi ja... Apa-apa pun terima kasih kepada penyumbang resepi ni... Untuk kek ni aku buat dalam loyang saiz 6''. Ok la, bye...





Choco Mousse Brownies
C&P : MyR / yani


Bahan-bahan ( 18cm )
Brownies
45g butter
65g gula halus
1 biji telur
50g tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu besar serbuk koko


Cara-cara
  1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang/putih.
  2. Kemudian masukkan telur. Pukul lagi dalam 3-4 minit.
  3. Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko ke dalam no.2 tadi. Kacau rata.
  4. Masukkan adunan ke dalam loyang. Kemudian bakar dengan suhu 190 degree selama 12-15 minit.
  5. Bila dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.






Chocolate Mousse

140g coklat masakan
1 sudu besar gelatin
100ml air
2 biji telur putih
200g whipping cream
40g gula halus


Cara-Cara
  1. Masukkan gelatin ke dalam bekas yang mengandungi 100ml air. Biarkan dalam 5 minit. AWAS!!.. jangan masukkan gelatin dulu kemudian air.. ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.
  2. Cairkan coklat masakan dengan kaedah 'double bowl' (Guna 2 periuk, 1 periuk letak air dan 1 periuk letak coklat. Periuk yang ada coklat ni, letak pulak ke dalam periuk yg ada air. Kemudian panaskan sehingga coklat cair).
  3. Bila coklat dah cair, padamkan api dan keluarkan periuk coklat dari periuk yg ada air tadi. Masukkan campuran gelatin tadi ke dalam coklat cair. Kacau sehingga gelatin sebati dengan coklat tadi. Biarkan sehingga sejukkan.
  4. Pukul putih telur sehingga kembang atau sehingga bertanduk.( Kalau diterbalikkan bowl, telur x jatuh). Sambil pukul telur tu, masukkan gula sikit demi sedikit.
  5. Dalam mangkuk lain pula, pukul whipping cream sehingga jadi btk krim.
  6. Masukkan no.5 dan no.2 ke dalam no.4. Kacau perlahan-lahan sehingga sebati. Tuangkan adunan ini ke dalam loyang brownies. Simpan dalam peti sejuk sehingga mousse keras dan bolehlah dihidangkan.
  7. Sebelum dihidangkan tu, boleh dihias dengan serbuk koko dipermukaan mousse.






8 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...