Thursday, 9 January 2014

Kek Minyak



      Assalamualaikum keng kawan blog aku... Petang ni tak sangka pulak hujan turan kat kampung aku ni... Sejuk betol laa... Dah la tu ada pulak angin sepoi-sepoi bahasa... Huuuu.... Sejuk.... Bila sejuk-sejuk ni layan kek yang simple ni memang sedap. Tambah-tambah makan masa suam-suam... Sedap betol... Nasib baik sempat ambik gambar kek ni sebelom hujan....  Resepi kek minyak ni memang sangat mudah. Rasa pun macam kek mentega pun ada... Walaupun tak guna mentega, kek ni sangat gebu dan lembut. Walaupun kek aku ni ada lobang-lobang, ia tak menjadi masalah bagi ku sebab rasanya yang sedap... Ramai jugak yang dah buat kek minyak ni. Kalau tak caya cuba tengok kat sini. Apa macam...? Nampak mengancam tak...? Kalau ada yang rasa rajin nak buat, boleh la tengok resepi kat bawah ni...







Kek Minyak

Bahan-bahan ( 8 x 8 x 2 inci )
-5 biji telur
-3/4 cawan gula halus [ aku letak 1/2 cawan ]
-2 cawan tepung gandum diayak bersama 1 camca teh serbuk penaik / baking powder.
-1 cawan susu pekat
-1 sudu besar ovallate
-1 cawan minyak masak
-perasa nenas / pisang / ape2 ikut suka [ aku letak perisa pandan, coklat & vanila ]


Cara-cara
  1. Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang.
  2. Masukkan susu pekat. Pukul lagi sekejap.
  3. Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata.
  4. Akhir sekali masukkan gandum. Gaul rata. Selepas itu, bahagikan adunan kepada 3 warna.
  5. Lenser tin kek berukuran ( 8 x 8 x x2 ) inci dgn mentega, taburkan dengan gandum dan ratakan. Jangan terlalu tebal.Tuang setiap adunan secara berselang-seli dalam bentuk lingkaran hingga habis.
  6. Bakar pada suhu 170 darjah selama 40-45 minit. Utk menguji kek dah masak ke belum, cucuk tgh2 kek dgn sebatang lidi. Jika masih melekat tapi permukaan dah kekuningan, tutup permukaan kek dgn tudung periuk. Ini bertujuan supaya permukaan kek tidak hangus.
  7. Setelah masak, sejukkan dulu, baru potong.




Selamat mencuba

4 comments:

  1. Assalam...
    Kek ni tengah meletop sekarang.
    Sedap dan sangat senang buat...cantik belang2 tuh...halus jer tiap layer

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam...
      tu la, mcm jd fenomena plk...
      bila npk akak buat, trus save resepi kek ni...

      Delete
  2. salam.. cantiknya kek minyak dia dah jadi mcm ombak rindu dah hiiii.. senang tengok ke bahan tu.. boleh la nak cuba nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang...
      semudah 123...
      : )

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...