Monday 30 November 2015

Kek Coklat




    Assalamualaikum semua.... Dah sampai penghujun bulan 11 dah... Ni nak masuk bulan 12 pulak... Tak lambat nak masuk tahun baru.. Cepat sungguh masa berlalu... Hari ni nak tayang resepi kek coklat pulak... Tapi tak guna resepi yang selalu guna tu... Yang ni tak letak susu pekat macam yang selalu aku dok buat... Walaupun tak letak susu pekat, kek ni tetap moist tau.... Kalau ikutkan aku nak kek ni salut dengan chocolate ganache, tapi malasnya nak buat ganache tu... Alih-alih aku salut dengan fresh cream laa... Huhuuu... Sedap ooo... Chocolate ganache tu cuma aku letak kat tepi kek jaa... Tu pun guna yang lebihan hok aku simpan... Kalau sapa yang rajin boleh la buat bunga-bunga atas kek tu... Semua tu guna fresh cream tauu... Bukan buttercream... Memang mencabar  kesabaran... Sebelom tu aku nak ucap takziah kepada keluarga yus jambu yang telah kembali kerahmatullah... Al-Fatehah...




Kek Coklat
C&P : nuanza

Bahan A:
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko berkualiti tinggi (imported)
1 cawan gula castor
1 cawan gula perang
2 sudu teh baking powder (sudu kfc)
1/2 sudu teh baking soda
(satukan semua bahan ke dalam besen yg agak besar, ketepikan)


Bahan B:
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
3 biji telur gred A - blender sampai berbuih
(satukan semua bahan B  )


Bahan C:
1 cawan air panas


Cara-Cara:
  1. Masukkan bahan B ke dalam bahan A. Gaul sebati sampai hilang ketul2.
  2. Bila dh sebati, masukkan air panas kacau sebati. Boleh di tapis agar tiada ketul2 yg kelihatan pada kek nti.
  3. Masukkan ke dalam loyang saiz 7/8 inci (loyang di sapu minyak dan ayak tepung di permukaan loyang secara nipis) atau gunakan kertas minyak ( aku bahagi adunan kepada 2 bahagian dan bakar dlm loyang 7'' )
  4. Bakar selama 1 jam 10 mnt atau sehingga kek masak aku guna suhu 160 darjah api atas dan bawah (tp kena ikut ragam oven memasing ye) adunan boleh juga dikukus dgn api sederhana





Cara Menghias Kek

Filling
1 cawan fresh cream perisa coklat
-pukul kental

Frosting dan hiasan
3 cawan fresh cream
-pukul kental

Chocolate ganache secukupnya


Cara-Cara
  1. Bila kek dah masak dan sejuk, potong bahagian atas kek yang keras dan merekah. Kemudian bahagi kepada 2 bahagian. So, akan dapat 4 keping kek
  2. Letak sekeping kek atas papan kek dan sapu fersh cream perisa coklat. Ratakan. Kemudian letak sekeping kek.
  3. Ulang langkah 2 sehingga habis.
  4. Salut kek dengan fresh cream. Kemudian simpan sekejap dalam peti sejuk.
  5. Keluarkan kek dan lelehkan coklat ganache pada tepi kek. Simpan semula dalam peti sejuk...
  6. Keluarkan kek dan boleh hias ikut kreativiti masing-masing...








3 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...