Tuesday 24 November 2015

Kek Batik Coklat



     Assalamualikum semua.... Lama dah aku tak jenguk blog aku ni.. Entah la sebab apa tak berapa rajin nak update blog ni... So, hari ni kita mula dengan resepi kek yang sangat mudah. Kek ni tak payah guna oven. Semua orang boleh buat.... Untuk agi lagi cantik rupa kek ni aku letak parutan dark coklat atas permukaan kek tu, pas tu aku paipkan chocolate ganache... Sedap gilerrr... Ok la, jom tengok resepinya... Bye... Dah tak tau nak tulis apa sebab terasa tak rajin sangat... Bukan malas okkk... Hahahaaa.... 





Kek Batik Coklat
C&P : HaSue

Bahan-bahan ( 1 kg )
200gm millo
250gm butter
3 sudu makan serbuk koko
1 tin kecil susu pekat manis
biskut meri secukupnya


Cara-cara
  1. Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
  2. Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
  3. Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur
  4. Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan xberketul lg....
  5. Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian rataka
  6. Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
  7. Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis ( aku patah2kan biskut pastu gaul dalam adunan coklat & tuang dalam loyang 7x7 )
  8. Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...








No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...