Tuesday 10 February 2015

Japanese Cheese Cake



    Assalamualaikum semua.... Hari ni aku kembali dengan kek cheese pulak. Lama dah tak makan kek cheese yang gebu gebas ni... Sedap ok.. Kalau kek cheese macam ni kejap ja lesap depan mata... Untuk resepi ni aku cuba dari buku resepi yang kak wan / citarasawan bagi dulu. Thank You kak wan sebab bagi buku resepi yang best ni.. Lama dah buku ni aku dok peram... Bukan malas nak buat, tapi malas nak taip resepi kat blog bila dah buat tu.. Lagi satu, resepi tu dalam bahasa indonesia... Harap-harap apa yang aku tulis kat sini betol lah nooo... Huhuuu... Cheese cake ni takla jauh beza sangat resepi dia. Cuma yang bezanya ada letak parutan keju dalam adunan tu... Lagi la syok makan... Yang lawaknya, mak aku cakap makan cheese cake ni cerin bulu roma... Hahahaaa... Mau taknya, mak aku ni bukan suka makan kek cheese. Kalau kek butter dia memang setuju la... Kek orang dulu-lulu.. Tak pa la mak, nanti cek pi cari resepi kek yang tak cerin bulu roma naa... Hahahaa.... Bye...




Japanese Cheese Cake
Step-by-Step PUDING AGAR-AGAR & cake pudding
Yeni Ismayani

Bahan-Bahan
-175ml susu cair
-175g cream cheese
-75g mentega
-40g tepung gandum
-10g tepung jagung
-5 butir kuning telur
-5 butir putih telur
-100g gula pasir
-1/2 sudu teh cream af tartar
-75g keju parut
-2 sudu teh coklat paste
-esen vanila


Cara-Cara
  1. Panaskan susu cair dan cream cheese, adun rata. Masukkan mentega, tepung gandum  dan tepung jagung, adun rata. Masukkan kuning telur dan esen vanila, adun sebati dan ketepikan.
  2. Pukul putih telur, gula pasir dan cream of tartar hingga kaku. Ambil sedikit adunan putih telur dan satukan ke dalam adunan kuning telur, kemudian masukkan ke dalam putih telur, adun sehingga rata semula. Masukkan keju parut.
  3. Ambil sedikit adunan, masukkan coklat paste, adun rata. Tuang adunan ke dalam loyang oval, tuang adunan coklat dan lorekkan menjadi bentuk marble.
  4. , kBakar di dalam oven dengan cara au bain marie selama 45 minit atau sehingga masa, keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.





2 comments:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...