Friday 30 August 2024

Banana Walnut Chocolate Chip Muffin

Banana Walnut Chocolate Chip Muffin


        Assalamualaikum dan selamat pagi semua..... Hari ni aku nak share resepi muffin pulak. Aku ni jarang buat muffin. Tapi hari tu masa sukan olympic fames muffin coklatkan. Pastu timboi kat tiktok kalau malas nak buat buleh beli jenama mighty white muffin. Aku beli la dua jenis yang coklat & banana wulnat. Rasa dia sungguh kecewa baq hinggg... Bila rasa keciwa tu gigih la buat sendiri. Mula nak buat yang coklat. Tapi tengok ada pisang, aku buat yang pisang la dulu. Cumanya aku ganti coklat chip jaa. Resepi asal letak kismis. Bila dah buat tuu, memang berbaloi dari yang beli... Dia punya tekstur pun jauh beza. Yang mighty white tu dia macam ala-ala kek span. Kalau buat sendiri ni hang buleh la letak apa yang hang suka... Bagi aku berbaloi cuba resepi ni. Aku dapat 12 biji saiz besar... puas makan... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah ni... Byeee....


Banana Walnut Chocolate Chip Muffin



Banana Walnut Chocolate Chip Muffin
C&P : Kak Zu ( MUFFIN PISANG WALNUT )

Bahan A:
2 cwn tpg gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
 
Bahan B:
1 cwn pisang emas lecek
2 biji telur
1 cwn gula perang
1 cwn minyak masak
sedikit garam
50 gm chocolate chip ( resepi asal letak kismis hitam )
100 gm walnut

 
Caranya:
  1. Ayak bahan A masuk dalam mangkuk
  2. Pukul kan telur, masukkan gula, kacau sebati dengan senduk
  3. Masukkan minyak dan pisang lecek dan sedikit garam
  4. Akhir sekali masukkan tepung, walnut dan chocolate chip
  5. Masukkan ke dalam acuan muffin
  6. Tabur sedikit chocolate chip & walnut atas adunan muffin jika suka.
  7. Bakar pada suhu 180 darjah selama 30 minit
  8. Adunan ini tak perlukan mixer, hanye kacau dengan senduk



Banana Walnut Chocolate Chip Muffin

 

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...