Sunday 9 May 2021

Kek Lapis Oreo Cheese

   Assalamualaikum semua... Lamanya aku tak muncul kat blong aku ni... Tup-tup dekat nak raya baru aku timbul dengan resepi kek raya... Tahun ni aku tak berapa rajin nak buat juadah berbuka puasa. So, tahun ni memang aku tak share satu pun resepi menu merbuka.. Tahun ni puasa pun macam biasa-biasa ja... Tak meriah sebab COVID. Kat kampung aku pun dah ada orang kena kuarantin. Yang sedih tu sampai lepas raya baru habis kuarantin. Kesian depa tu. Bukan pi bejalan mana-mana pun. Pusing dalam perlis ja... Tapi dah dia pi bersembang dengan orang yang dah ada covid, hmmm kena kuarantin la... Orang tu kena dari mak dia... Mak dia pulak katanya terkena dari abang dia ka sapa tah yang balik dari selangor... Tak pasal-pasal pakat merebak... Yang peliknya macam mana dia tu boleh lepas balik perlis.... Entah laa... Nak cakap banyak pun benda dah jadi.... Berbalik pada resepi hari ni aku nak share resepi kek lapis oreo cheese. Kek ni agak moist walaupun kek bakar... Kalau tak caya tengok kat gambar tu.. Nampak lembap-lembap kan... Memang patut dicuba... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu...



Kek Lapis Oreo Cheese
C&P : FB Resepi Mama Kent ( Atikah Puteh )

Bahan-bahan
450gm butter
10 biji telur
280gm gula halus ( boleh kurangkan )
280gmtepung hong kong / tepung pau
1/2 tin susu manis
250gm cream cheese
2 sudu makan ovalette
1/2 cawan horlick
2 sudu makan koko
4 sudu makan sri kaya
1 paket vico 3 in 1
3 paket oreo ( asingkan inti oreo tu, masukkan inti oreo dlm bahagian 1 )
   -2 paket blender halus
   -1 paket oreo dipecahkan kecil & ditabur di setiap lapisan putih


Cara-cara
  1. Pukul butter dengan gula sampai kembang.
  2. Masukkan telur satu per satu dan pukul sampai kembang dan sebati.
  3. Masukkan cream cheese dan kacau rata.
  4. Masukkan susu manis, tepung, ovalette, sri kaya, dan esen vanilla sampai sebati.
  5. Bahagi adunan kepada 2 bahagian. Bahagian 1 masukkan horlicks dan pewarna putih. Gaul hingga sebati. Bahagian 2 masukkan oreo yang diblender halus, koko, vico, atau pewarna hitam. Gaul hingga sebati.
  6. Bakar menggunakan api 150C selama 10 minit setiap lapisan atau mengikut suhu oven masing-masing. Lapisan pertama guna api atas dan bawah. Lapisan berikutnya hingga habis guna api atas. Tabur oreo setiap lapisan putih.


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...