Sunday 2 April 2023

Dadih Jagung

Dadih Jagung



      Assalamualaikum dan selamat petang semua.... Hari ni hari ke 11 kita puasa.... So, aku nak share resepi dadih jagung... Boleh la buat menu berbuka nanti. Untuk resepi ni aku tak guna santan, aku tukar guna susu full cream sebab stok santan kotak dah habis. Kita guna apa yang ada je laaa... Pastu aku tambah kordial  jagung sebab nak bagi bangkitkan lagi bau jagung tu... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu... Byeee....
 
 

Dadih Jagung

 
Dadih Jagung
C&P : Noor Ashikin Saerah ( cookpad )
 
 20+ bekas kecil
 
10gm agar-agar tali ( aku guna 10gm serbuk agar-agar )
1 tin ( 425gm ) isi jagung ( aku guna jagung manis ala krim )
1 cawan gula pasir ( aku guna 2/3 cawan gula )
6 cawan ( 1500ml ) air
1/2 tin ( 1 cawan ) susu sejat ( aku guna susu full cream )
1 kotak kecil ( 1 cawan ) santan pekat ( aku guna susu full cream )
1/2 tin ( 250gm / 1 cawan ) susu pekat manis
setitis pewarna kuning
1 sudu besar kordial jagung ( aku tambah )


Cara-cara
  1. Rendam agar-agar seketika di dalam air ( aku skip sebab guna serbuk agar-agar ).
  2. Ambil isi jagung dalam tin. Kisar bersama dengan 1 cawan air. Tapiskan.
  3. Ambil agar-agar yang telah direndam. Masukkan ke dalam periuk bersama dengan gula pasir dan lebihan air. Masak sehingga mendidih serta agar-agar dan gula larut.
  4. Masukkan air kisaran jagung.
  5. Masukkan pula susu sejat, santan, susu pekat manis, kordial jagung dan sedikit pewarna kuning ( jika perlu )
  6. Renehkan seketika ( tidak perlu sehingga mendidih yang kuat )
  7. Biarkan dadih sedikit suam.
  8. Tapis dan tuang ke dalam bekas. Sejukkan dan masukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan dadih set 2-3 jam sebelum dihidangkan.
 
 
 

Dadih Jagung

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...